Свт. Василий Великий. Нравственные правила (61-70).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70


Правило 61.
О радости, какую до́лжно ощущать
в страданиях за Христа

Глава 1. Всему до́лжно радоваться, что̀ ни постраждешь, даже до смерти, за имя Господне и заповеди Господни.

Блаже́ни изгна́ни правды ради, яко тех есть Царствие Небесное. Блаже́ни есте́, егда поносят вам и иждену́т, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще, Мене́ ради. Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех (Мф. 5:10; Мф. 5:11; Мф. 5:12).

Блаже́ни есте́, егда возненавидят вас человецы, и егда разлуча́т вы, и поносят, и пронесут имя ваше яко зло, Сына Человеческаго ради. Возрадуйтеся в той день и взыграйте: се бо мзда ваша многа на небеси (Лк. 6:22; Лк. 6:23).

И призвавше апостолы, бивше запретиша им не глаголати о имени Иисусове и отпустиша их. Они же убо идяху радующеся от лица́ собора, яко за имя Го́спода Иисуса сподобишася безчестие прияти; по вся же дни в церкви и в доме́х не престая́ху уча́ще и благовеству́юще Иисуса Христа (Деян. 5:40; Деян. 5:41; Деян. 5:42).

Емуже бых аз Павел служитель. Ныне радуюся во страданиих моих о вас, яко исполняю лишение скорбей Христовых во плоти моей за тело Его, е́же есть Церковь (Кол. 1:23; Кол. 1:24).

Правило 62.
О робости и смелости в напастях

Глава 1. Христианин не должен страшиться и мучиться в напастях, колеблясь в упованиях на Бога, но ему надобно быть смелым, потому что с ним Господь, благоустрояющий дела́ его и укрепляющий во всех напастях, и с ним Дух Святой, научающий даже тому́, что̀ отвечать противникам.

Не убойтеся от убивающих тело, души́ же не могущих убити; убойтеся же паче могу́щаго и ду́шу и тело погубити в геенне. Не две ли птице цени́теся единому ассарию? и ни едина от них падет на земли́ без Отца вашего; вам же и вла́си главни́и вси изочте́ни суть. Не убойтеся убо: мнозех птиц лучши есте́ вы (Мф. 10:28-З1).

Егда же приведут вы на соборища и власти и владычества, не пецытеся, ка́ко или́ что̀ отвещаете, или́ что̀ рече́те: Святый бо Дух научи́т вы в той час, яже подобает рещи́ (Лк. 12:11; Лк. 12:12).

И бысть бу́ря ветрена вели́ка: во́лны же вливахуся в корабль, яко уже́ погружатися ему. И бе Сам на корме на возглавнице спя. И возбудиша Его и глаголаша Ему: Учителю, не ради́ши ли, яко погибаем? И востав запрети́ ветру и рече́ морю: молчи, преста́ни. И уле́же ветр, и бысть тишина велия. И рече́ им: что̀ та́ко страшли́ви есте́? ка́ко не и́мате веры? (Мк. 4:37; Мк. 4:38; Мк. 4:39; Мк. 4:40).

Востав же архиерей и иже с ним, сущая ересь саддукейская, исполнишася зависти, и возложиша ру́ки своя на апостолы и послаша их в соблюдение общее. Ангел же Господень нощию отве́рзе две́ри темницы, извед их, рече́: идите и ставше глаголите в церкви людем вся глаголы жизни сея. Слышавше же внидоша по у́тренице в церковь и учаху (Деян. 5:17-21).

Не бо хощем вас, братие, не ве́дети о ско́рби нашей бывшей нам во Аси́и (2Кор. 1:8). И пото́м: Иже от толи́кия смерти избавил ны есть и избавляет, На́ньже и уповахом, яко и еще избавит (2Кор. 1:10).

Правило 63.
Об искушениях,
когда их до́лжно уклоняться
и когда вступать с ними в борьбу;
и ка̀к встречать противников

Глава 1. Уверовавшие в Бога и крестившиеся должны тотчас быть готовыми и от домашних своих терпеть искушения даже до смерти. Ибо кто не готов к этому, тот при постигшей внезапно опасности легко приходит в колебание.

И крестився Иисус взы́де а́бие от воды́; и се, отверзошася Ему небеса, и виде Духа Божия сходяща яко го́лубя и грядуща на Него. И се, глас с небесе глаголя: Сей есть Сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих. Тогда Иисус возведен бысть Духом в пустыню искуситися от диавола (Мф. 3:16; Мф. 3:17; Мф. 4:1).

Се, Аз посылаю вас яко о́вцы посреде волков; бу́дите убо му́дри яко змия́, и цели яко го́лубие. Внемли́те же от человек; предадя́т бо вы на сонмы, и на соборищих их бию́т вас, и пред владыки же и цари веде́ни будете Мене ради, во свидетелство им и язы́ком (Мф. 10:16; Мф. 10:17; Мф. 10:18). И вскоре пото́м: Предаст же брат брата на смерть, и отец чадо; и востанут чада на родители и убию́т их. И будете ненавидими всеми имене Моего ради; претерпевый же до конца, той спасен будет (Мф. 10:21; Мф. 10:22). И иже не прии́мет креста своего и вслед Мене грядет, несть Мене достоин (Мф. 10:38).

Сия глаголах вам, да не соблазнитеся. От сонмищ иждену́т вы; но прии́дет час, да всяк, иже убие́т вы, возмнится службу приносити Богу. И сия сотворят, яко не познаша Отца, ни Мене (Ин. 16:1; Ин. 16:2; Ин. 16:3) и проч.

А иже на ка́мени, иже егда услышат, с радостию приемлют слово; и сии ко́рене не и́мут, иже во время веруют и во время напасти отпадают (Лк. 8:13).

Не бо хощем вас, братие, не ве́дети о ско́рби нашей бывшей нам во Аси́и, яко по премногу и паче силы отяготихомся, яко не надеятися нам и жити. Но сами в себе осуждение смерти имехом, да не надеющеся будем на ся, но на Бога возставляющаго мертвыя (2Кор. 1:8; 2Кор. 1:9).

Вси же хотящии благочестно жити о Христе Иисусе, гоними будут (2Тим. 3:12).

Глава 2. Не до́лжно самому́ кидаться в искушения прежде вре́мени до Божия на то попущения, а напротив того, надобно молиться, чтобы не впасть в искушение.

Си́це убо моли́теся вы: Отче наш, Иже еси на небесех, да святится имя Твое; да прии́дет Царствие Твое (Мф. 6:9; Мф. 6:10). И вскоре пото́м: И не введи нас в напасть, но избави нас от лукаваго (Мф. 6:13).

И хождаше Иисус по сих в Галилеи: не хотяше бо во Иудеи ходити, яко искаху Его иудее убити. Бе же близ праздник иудейский, потчение сени. Ре́ша убо к Нему братия Его: прейди отсюду и иди во Иудею, да и ученицы́ Твои видят дела́ Твоя, яже твориши; никтоже бо в тайне творит что̀, и ищет сам я́ве быти; аще сия твориши, яви Себе мiрови. Ни братия бо Его вероваху в Него. Глагола убо им Иисус: время Мое не у прии́де; время же ваше всегда готово есть; не может мiр ненавидети вас, Мене же ненавидит, яко Аз свидетелствую о нем, яко дела́ его зла суть. Вы взы́дите в праздник сей, Аз не взы́ду в праздник сей, яко время Мое не у исполнися. Сия рек им, оста́ в Галилеи. Егда же взыдоша братия Его в праздник, тогда и Сам взы́де, не я́ве, но яко тай (Ин. 7:1-10).

Воставше же моли́теся, да не впадете в напасть (Лк. 22:46).

Глава 3. В иное время надобно уклоняться от злоумышляющих. А кому попущено впасть в искушение, тот должен просить в молитвах об облегчении, чтобы в силах ему быть понести искушение, и об исполнении воли Божией.

Егда же гонят вы во граде сем, бегайте в другий (Мф. 10:23). Фарисее же шедше совет сотвориша на Него, ка́ко Его погубя́т. Иисус же разумев оты́де оттуду (Мф. 12:14).

От того убо дне совещаша, да убию́т Его. Иисус же ктому не я́ве хождаше во иудеех (Ин. 11:53; Ин. 11:54).

И поклонь колена моляшеся, глаголя: Отче, аще во́лиши мимонести́ чашу сию от Мене; обаче не Моя воля, но Твоя да будет (Лк. 22:41; Лк. 22:42).

Искушение вас не дости́же, точию человеческое; верен же Бог, Иже не оставит вас икуситися паче, е́же можете, но сотворит со искушением и избы́тие, яко возмощи́ вам понести (1Кор. 10:13).

Глава 4. Христианин в искушениях при каждой встречающейся с ним опасности должен припомнить, что̀ сказано на сей случай в богодухновенном Писании, и таким образом соблюдать себя непосрамленным, а противников приводить в бездействие.

Тогда Иисус возведен бысть Духом в пустыню искуситися от диавола, и постився дний четы́редесять и но́щий четыредесять, последи́ взалка́. И приступль к Нему искуситель рече́: аще Сын еси Божий, рцы, да ка́мение сие хле́бы будут. Он же отвещав рече́: писано есть: не о хлебе единем жив будет человек, но о всяцем глаголе исходящем изо уст Божиих (Мф. 4:1; Мф. 4:2; Мф. 4:3; Мф. 4:4) и проч.

Правило 64.
Как до́лжно молиться
и при са́мой кончине

Глава 1. И при самом отшествии из жизни надобно молиться, о чём прилично.

О девятем же часе́ возопи Иисус гласом ве́лиим, глаголя: Или́, Или́! лима́ савахфани́? е́же есть, Боже Мой, Боже Мой, вскую Мя еси оставил? (Мф. 27:46).

И возгла́шь гласом велиим Иисус, рече́: Отче, в ру́це Твои предаю Дух Мой. И сия рек и́здше (Лк. 23:46).

И ка́мением побиваху Стефана, молящася и глаголюща: Господи Иисусе... не постави им греха сего. И сия рек у́спе (Деян. 7:59; Деян. 7:60).

Правило 65.
О молитве;
когда, о чём, ка̀к и за кого
до́лжно молиться

Глава 1. Постоянно до́лжно пребывать в молитвах и бдениях.

Проси́те, и дастся вам; ищите, и обрящете; толцыте, и отверзется вам. Всяк бо просяй приемлет, и ищяй обретает, и толкущему отверзется (Мф. 7:7; Мф. 7:8) и проч.

Глаголаше же и притчу к ним, ка́ко подобает всегда молитися и не стужати (си), глаголя: судия бе некий в некоем граде (Лк. 18:1; Лк. 18:2) и проч.

Внемли́те же себе, да не когда отягчают сердца́ ваша объядением и пиянством и печальми житейскими, и на́йдет на вы внезапу день той: яко сеть бо прии́дет на вся живущия на лицы́ всея́ земли́. Бдите убо на всяко время молящеся, да сподобитеся убежати всех сих хотящих быти, и стати пред Сыном Человеческим (Лк. 21:34; Лк. 21:35; Лк. 21:36).

В молитве терпи́те, бодрствующе в ней со благодарением (Кол. 4:2).

Всегда радуйтеся. Непрестанно моли́теся (1Фес. 5:16; 1Фес. 5:17).

Глава 2. Сперва до́лжно благодарить Бога за самое необходимое для ежедневной телесной потребности, а пото́м употреблять сие.

И прие́м пять хлеб и обе рыбе, воззрев на небо, благослови и преломив даде́ учеником хле́бы, ученицы́ же народом (Мф. 14:19).

Рек же сия и приемь хлеб, благодари Бога пред всеми и преломль нача́т я́сти (Деян. 27:35).

Всякое создание Божие добро́, и ничтоже отме́тно, со благодарением приемлемо (1Тим. 4:4).

Глава 3. Молящемуся не до́лжно говорить лишнего, прося у Го́спода чего-либо тленного и недостойного.

Молящеся же не ли́шше глаголите, якоже язычницы, мнят бо, яко во многоглаголании своем услышани будут. Не подобитеся убо им: весть бо Отец ваш Небесный, и́хже требуете, прежде прошения вашего (Мф. 6:7; Мф. 6:8).

И вы не ищи́те, что̀ я́сте, или́ что̀ пие́те, и не возноси́теся. Всех бо сих языцы мiра сего ищут; ваш же Отец весть, яко требуете сих (Лк. 12:29; Лк. 12:30).

Глава 4. Ка̀к до́лжно молиться и в каком душевном состоянии.

Отче наш, Иже еси на небесех, да святи́тся имя Твое; да прии́дет Царствие Твое; да будет воля Твоя (Мф. 6:9; Мф. 6:10) и проч. Ищите же прежде Царствия Божия и правды Его (Мф. 6:33).

И егда стоите́ молящеся, отпущайте, аще что̀ и́мате на кого (Мк. 11:25).

Хощу убо, да молитвы творят му́жие на всяцем месте, возде́юще преподобныя ру́ки без гнева и размышления (1Тим. 2:8).

Глава 5. До́лжно молиться друг о друге и о предстоятелях сло́ва истины.

Рече́ же Господь: Симоне, Симоне, се, сатана просит вас, дабы сеял, яко пшеницу; Аз же молихся о тебе, да не оскудеет вера твоя (Лк. 22:31).

Молящеся на всяко время духом, и в сие и́стое бдяще всегда во всяком терпении и молитве о всех святых и о мне, да дастся ми слово во отверзе́ние уст моих, с дерзновением сказати тайну благовествова́ния, о немже посолствую во узах, да в нем дерзаю, якоже подобает ми глаголати (Еф. 6:18; Еф. 6:19; Еф. 6:20).

Прочее, моли́теся о нас, братие, да слово Господне течет и славится во всех, якоже и в вас (2Фес. 3:1).

Глава 6. До́лжно молиться и о врагах.

Моли́теся за творящих вам напасть и изгонящыя вы, яко да будете сынове Отца вашего, Иже есть на небесех (Мф. 5:44; Мф. 5:45).

Глава 7. Молиться или пророчествовать мужчине не до́лжно с покрытою, а женщине — с открытою головою.

Хощу́ же вас ве́дети, яко всякому мужу глава Христос есть, глава же жене муж, глава же Христу Бог. Всяк муж, молитву де́я или́ пророчествуяй покрытою главою, срамляет главу свою, и всяка жена, молитву деющая или пророчествующая откровенною главою, срамляет главу свою (1Кор. 11:3; 1Кор. 11:4; 1Кор. 11:5) и проч.

Правило 66.
О тех, которые оставили
подвизающихся за благочестие,
и о тех, которые вместе с ними
подвизаются

Глава 1. Подвизающихся за благочестие оставлять не до́лжно.

Отвеща им Иисус: ныне ли веруете? се, гряде́т час, и ныне прии́де, да разы́детеся кийждо во своя и Мене единаго оставите (Ин. 16:31; Ин. 16:32).

Ве́си ли сие, яко отвратишася от мене вси, иже от Аси́и, от нихже есть Фигелл и Ермоген. Да даст (же) милость Господь Ониси́форову дому, яко многажды мя упокои и вериг моих не постыде́ся, но пришед в Рим, то́щнее взыска́ мя и обре́те. Да даст ему Господь обрести милость от Господа в день он. И елико во Ефесе послужи ми, до́брее ты ве́си (2Тим. 1:15; 2Тим. 1:16; 2Тим. 1:17; 2Тим. 1:18). В первый мой ответ никтоже бысть со мною, но вси мя оставиша; да не вменится им (2Тим. 4:16).

Глава 2. До́лжно молиться об испытуемых в искушениях.

Симоне, Симоне, се, сатана просит вас, дабы сеял, яко пшеницу; Аз же молихся о тебе, да не оскудеет вера твоя (Лк. 22:31; Лк. 22:32).

И убо Петра стрежаху в темнице; молитва же бе прилежна бываемая от церкве к Богу о нем (Деян. 12:5).

Правило 67.
О тех, которые скорбят об умирающих

Глава 1. Имеющим несомненную веру в воскресение из мертвых не свойственно скорбеть об усопших.

Идяше же вослед Его народ мног людей, и жены́, яже и плакахуся и рыдаху Его. Обращься же к ним Иисус рече́: дщери Иерусалимски, не плачитеся о Мне (Лк. 23:27; Лк. 23:28).

Не хощу́ же вас, братие, не ве́дети о уме́рших, да не скорбите́, якоже и прочии не имущии упования. Аще бо веруем, яко Иисус у́мре и воскресе, та́ко и Бог уме́ршия во Иисусе приведет с Ним (1Фес. 4:13; 1Фес. 4:14).

Правило 68.
О том, что̀ запрещается
или одобряется в Писании
совокупно и наравне

Глава 1. Перечисление того, что̀ наравне запрещается и подлежит грозному приговору.

От се́рдца бо исходят помышления злая, убийства, прелюбодеяния, любодеяния, татьбы́, лжесвидетельства, хулы; сия суть сквернящая человека (Мф. 15:19; Мф. 15:20).

Идите от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелом его. Взалкахся бо, и не да́сте Ми я́сти; возжада́хся, и не напоисте Мене; странен бех, и не введосте Мене; наг, и не одеясте Мене; болен и в темнице, и не посетисте Мене (Мф. 25:41; Мф. 25:42; Мф. 25:43).

Го́ре вам богатым, яко восприемлете утешение ваше. Го́ре вам, насыщеннии ныне, яко взалчете. Го́ре вам смеющымся ныне, яко возрыдаете и восплачете. Го́ре, егда до́бре рекут вам вси человецы (Лк. 6:24; Лк. 6:25; Лк. 6:26).

Внемли́те же себе, да не когда отягчают сердца́ ваша объядением и пиянством и печальми житейскими, и на́йдет на вы внезапу день той (Лк. 21:34).

И якоже не искусиша имети Бога в разуме, (сего ради) предаде́ их Бог в неискусен ум, творити неподобная, исполненных всякия неправды, блужения, лукавства, лихоимания, злобы (Рим. 1:28; Рим. 1:29) и проч.

Е́же бо: не прелюбы́ сотвориши, не убие́ши, не укра́деши, не лжесвидетелствуеши, не похощеши, и аще кая и́на заповедь (Рим. 13:9) и проч.

Не льстите себе: ни блудницы́, ни идолослужителе, ни прелюбодее, (ни сквернителе), ни малаки́и, ни мужеложницы, ни лихоимцы... ни пияницы, ни досадителе, ни хищницы Царствия Божия не насле́дят (1Кор. 6:9; 1Кор. 6:10).

Да не ка́ко (будут) рвения, зависти, ярости, ре́ти, клеветы́, шептания, кичения, нестроения (2Кор. 12:20).

Явле́на же суть дела́ плотская, яже суть прелюбодеяние, блуд, нечистота, студодеяние, идолослужение, чародеяния, вражды, рвения, зави́ды, ярости, разжжения, распри, (соблазны), ереси, зависти, убийства, пиянства, безчинни кли́чи и подобная сим; яже предглаголю вам, якоже и предрекох, яко таковая творящии Царствия Божия не насле́дят (Гал. 5:19; Гал. 5:20; Гал. 5:21).

Не бываим тщеславни, друг друга раздражающе, друг другу завидяще (Гал. 5:26).

Всяка горесть и гнев, и ярость и клич и хула да во́змется от вас, со всякою злобою (Еф. 4:31). Блуд же и всяка нечистота и лихоимство ниже́ да именуется в вас, якоже подобает святым; и сквернословие, и буесловие, или кощу́ны, яже неподобная (Еф. 5:3; Еф. 5:4).

Умертвите убо у́ды ваша, яже на земли́; блуд, нечистоту, страсть, похоть злую и лихоима́ние, е́же есть идолослужение, ихже ради гряде́т гнев Божий на сы́ны противления... Ныне же отложи́те и вы та вся: гнев, ярость, злобу, хуление, срамословие от уст ваших; не лжите друг на друга (Кол. 3:5; Кол. 3:6; Кол. 3:8; Кол. 3:9).

Но беззаконным и непокоривым, нечестивым (же) и грешником, неправедным и скверным, отца и матере досадителем, мужеубийцам, блудником, мужеложником, разбойником... лживым, клятвопреступником, и аще что̀ и́но здравому учению противится, по благовестию славы блаженнаго Бога, е́же мне уверено бысть (1Тим. 1:9; 1Тим. 1:10).

В последняя времена отступят нецыи от веры, внемлюще духово́м лестчим и учением бесо́вским, в лицемерии лжесловесник, сожженных своею совестию, возбраняющих женитися, удалятися от брашен, яже Бог сотвори в снеде́ние со благодарением верным и познавшим истину (1Тим. 4:1; 1Тим. 4:2; 1Тим. 4:3).

Аще ли кто и́нако учи́т и не приступает ко здравым словесем Го́спода нашего Иисуса Христа и учению, е́же по благоверию, разгордеся, ничтоже ве́дый, но неду́гуяй о стязаниих и словопрениих, от нихже бывает зависть, рвение, хулы, непщевания лукава, беседы злыя растленных человеков умом и лишенных истины, непщующих приобре́тение быти благочестие. Отступай от таковых (1Тим. 6:3; 1Тим. 6:4; 1Тим. 6:5).

В последния дни настанут времена люта. Будут бо человецы самолюбцы, сребролюбцы, величави, го́рди, ху́лницы, родителем противящиися, неблагодарни, неправедни, нелюбовни, непримирителни... клеветницы́, невоздержницы, некротцы, неблаголюбцы, предателе, нагли, напыще́ни, сластолюбцы паче нежели боголюбцы, иму́щии образ благочестия, силы же его отвергшиися. И сих отвращайся (2Тим. 3:1-5).

Бехом бо иногда и мы несмысленни, и непокори́ви, (и) прельщени, работающе похотем и сластем различным, в злобе и зависти живуще, ме́рзцы (суще и), ненавидяще друг друга (Тит 3:3).

Глава 2. Перечисление того, что̀ наравне одобряется или имеет обетование благословения.

Блаже́ни нищии духом, яко тех есть Царствие Небесное. Блажени плачущии, яко тии утешатся. Блажени кротцыи, яко тии насле́дят землю. Блажени алчущии и жаждущии правды, яко тии насытятся. Блажени милостивии, яко тии помиловани будут. Блажени чистии сердцем, яко тии Бога у́зрят. Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блажени изгна́ни правды ради, яко тех есть Царствие Небесное. Блажени есте́, егда поно́сят вам и иждену́т и рекут всяк зол глагол на вы лжуще, Мене ради. Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на Небесех (Мф. 5:3-12).

Прииди́те, благословении Отца Моего, наследуйте угото́ванное вам Царствие от сложения мiра. Взалка́хся бо, и да́сте Ми я́сти; возжада́хся, и напои́сте Мя; странен бех, и введосте Мене; наг, и оде́ясте Мя; болен, и посетисте Мене; в темнице бех, и приидосте ко Мне (Мф. 25:34; Мф. 25:35; Мф. 25:36).

Аще ли служение, в служении; аще учя́й, во учении; аще утешаяй, во утешении; подаваяй, в простоте; началствуяй, со тщанием; милуяй, с добрым изволением. Любы́ нелицемерна; ненавидяще злаго, прилепляйтеся благому; братолюбием друг ко другу любезни, честию друг друга болша творяще; тщанием не лениви, духом горяще, Господеви работающе, упованием радующеся, ско́рби терпяще, в молитве пребывающе; требованием святых приобщающеся, страннолюбия держащеся; благословляйте гонящыя вы, благословите, а не клените. Радоватися с радующимися, и пла́кати с плачущими. Тожде друг ко другу мудрствующе; не высокая мудрствующе, но смиренными веду́щеся; не бывайте му́дри о себе. Ни единому же зла за зло воздающе, промышляюще добрая пред всеми человеки. Аще возможно, е́же от вас, со всеми человеки мир имейте. Не себе отмщающе, возлюбленнии, но дадите место гневу. Писано бо есть: Мне отмщение, Аз воздам, глаголет Господь (Втор. 32:35). Аще убо алчет враг твой, ухле́би его; аще ли жаждет, напой его... (Притч 25:22). Не побежден бывай от зла, но побеждай благим злое (Рим. 12:7-21).

Ни едино ни в чемже дающе претыкание, да служение безпорочно будет, но во всем представляюще себе яко Божия слуги́, в терпении мнозе, в скорбех, в беда́х, в теснота́х, в ранах, в темницах, в нестроениих, во трудех. во бдениих, в пощениих, во очищении, в разуме, в долготерпении, в благости, в Дусе Святе, в любви нелицемерне, в словеси истины, в силе Божией, оружии правды десными и шуими, славою и безчестием, гаждением и благохвалением; яко лестцы́, и истинни; яко незнаеми, и познаваеми; яко умирающе, и се, жи́ви есмы́; яко наказуеми, а не умерщвляеми; яко скорбяще, присно же радующеся; яко нищи, а многи богатяще; яко ничтоже иму́ще, а вся содержаще (2Кор. 6:3-10).

Прочее же, братие, радуйтеся, совершайтеся, утешайтеся, тожде мудрствуйте, мир имейте (2Кор. 13:11).

Плод же духовный есть любы́, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание, чистота (Гал. 5:22; Гал. 5:23).

Молю убо вас аз ю́зник о Господе, достойно ходи́ти звания, в неже зва́ни бысте, со всяким смиренномудрием и кротостию, с долготерпением, терпяще друг другу любовию, тщащеся блюсти единение духа в союзе мира. Едино тело, един дух, якоже и зва́ни бы́сте во единем уповании звания вашего (Еф. 4:1; Еф. 4:2; Еф. 4:3; Еф. 4:4).

Бывайте же друг ко другу бла́зи, милосерди, прощающе друг дру́гу, якоже и Бог во Христе простил есть вам (Еф. 4:32).

Бывайте убо подражателе Богу, якоже чада возлюбленная, и ходи́те в любви, якоже и Христос возлюбил есть нас, и предаде́ Себе за ны приношение и жертву Богу в воню́ благоухания (Еф. 5:1; Еф. 5:2).

Аще убо кое утешение о Христе, (или́) аще кая утеха любве, аще кое общение духа, аще кое милосердие и щедро́ты, исполните мою радость, да тожде мудрствуете вси, ту же любовь иму́ще, единодушни, единомудренни; ничтоже по рвению или тщеславию (Флп. 2:1; Флп. 2:2; Флп. 2:3).

Прочее же, братие (моя), елика суть истинна, елика честна, елика праведна, елика пречиста, елика прелюбезна, елика доброхвальна, аще кая добродетель и аще кая похвала, сия помышляйте. Имже и научистеся, и приясте, и слышасте, и видесте во мне, сия творите (Флп. 4:8; Флп. 4:9).

Аще убо воскресну́сте со Христом, вышних ищи́те, иде́же есть Христос о десную Бога седя́; горняя мудрствуйте, (а) не земная. Умросте бо, и живот ваш сокровен есть со Христом в Бозе (Кол. 3:1; Кол. 3:2; Кол. 3:3). Облецы́теся убо якоже избра́ннии Божии, святи и возлюбленни, во утробы щедрот, благость, смиренномудрие, кротость и долготерпение (Кол. 3:12).

Вразумляйте безчинныя, утешайте малодушныя, заступайте немощны́я, долготерпи́те ко всем. Блюдите, да никтоже зла за зло кому воздаст, но всегда доброе гони́те и друг ко другу и ко всем. Всегда радуйтеся. Непрестанно моли́теся. О всем благодарите; сия бо есть воля Божия о Христе Иисусе в вас. Духа не угашайте. Пророчествия не уничижайте. Вся же искушающе, добрая держи́те. От всякия вещи злыя огребайтеся (1Фес. 5:14-22).

Старцем трезвенным быти, честным, целомудренным, здравствующым верою, любовию, терпением; ста́рицам та́кожде во украшении святолепным, не клеветивым, не вину многу порабощенным, доброучителным, да уцеломудрят юныя, мужелюбицам быти, чадолюбицам, целомудренным, чистым, до́мы до́бре правящим, благим, покаряющымся своим муже́м, да не слово Божие ху́лится (Тит 2:2; Тит 2:3; Тит 2:4; Тит 2:5). Вспоминай тем началствующым и владеющым повиноватися и покарятися, и ко всякому делу благу готовым быти; ни единаго ху́лити, не сварливым быти, но тихим, всяку являющым кротость ко всем человеком (Тит 3:1; Тит 3:2).

Братолюбие да пребывает; страннолюбия не забывайте, тем бо не ве́дяще не́цыи странноприяша Ангелы. Поминайте юзники, аки с ними связани; озлобляемыя, аки и сами суще в теле. Честна́ женитва во всех и ложе нескверно; блудником же и прелюбодеем судит Бог. Не сребролюбцы нравом, доволни сущими (Евр. 13:1-5).

Правило 69.
О различии настоящего и будущего ве́ка

Глава 1. Не до́лжно и по воскресении ожидать чего-либо свойственного сему веку, но надобно знать, что в будущем веке жизнь ангельская и свободная от всяких нужд.

Отвещав рече́ им Иисус: сы́нове ве́ка сего женятся и посягают; а сподобльшиися век он улучи́ти и воскресение, е́же от мертвых, ни женятся, ни посягают; ни умре́ти бо ктому могут; равни бо суть Ангелом и сы́нове суть Божии, воскресения сы́нове суще (Лк. 20:34; Лк. 20:35; Лк. 20:36).

Но рече́т некто: ка́ко востанут мертвии? коим же телом прии́дут? Безумне, ты е́же сееши, не оживет, аще не у́мрет; и е́же сееши, не тело будущее сееши, но голо́ зе́рно, аще случится, пшеницы или́ иного от прочих; Бог же дает ему тело, якоже восхощет (1Кор. 15:35; 1Кор. 15:36; 1Кор. 15:37; 1Кор. 15:38). И несколько ниже: Та́кожде и воскресение мертвых: сеется в тление, востает в нетлении; сеется не в честь, востает в славе; сеется в немощи, востает в силе; сеется тело душевное, востает тело духовное (1Кор. 15:42; 1Кор. 15:43; 1Кор. 15:44).

Глава 2. Не до́лжно думать, что пришествие Го́спода будет местное и плотское, но надобно ожидать Его во славе Отчей вдруг в целой вселенной.

Тогда аще кто рече́т вам: се, зде Христос, или́ о́нде, не ими́те веры. Востанут бо лжехри́сти и лжепророцы и дадя́т зна́мения ве́лия и чудеса, якоже прельстити, аще возможно, и избра́нныя (Мф. 24:23; Мф. 24:24).

Вы же блюди́теся: се, прежде рех вам вся. Но в ты́я дни, по ско́рби той, солнце померкнет, и луна не даст света своего, и зве́зды будут с небесе спадающа, и силы, яже на небесех, подвижутся. И тогда у́зрят Сына Человеческаго гряду́ща на о́блацех с силою и славою многою (Мк. 13:23; Мк. 13:24; Мк. 13:25; Мк. 13:26).

Сие бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущии, оставшии в пришествие Господне, не и́мамы предварити уме́рших; яко Сам Господь в повелении, во гласе Архангелове и в трубе Божии сни́дет с Небесе, и ме́ртвии о Христе воскреснут пе́рвее (1Фес. 4:15; 1Фес. 4:16).

Правило 70.
О слушателях.
Ка̀к учащиеся должны
различать духовных учителей
от не таковых,
какое иметь к ним расположение
и ка̀к принимать их уроки

Глава 1. Слушатели, наставленные в Писании, должны́ испытывать, что̀ говорят учители, и согласное с Писаниями принимать, а несогласное отметать и держащихся таковых учений еще более отвращаться.

Го́ре человеку тому́, и́мже соблазн приходит. И аще око твое соблажняет тя, изми́ е (Мф. 18:7; Мф. 18:9). Подобно сказано о руке и ноге.

Аминь, аминь глаголю вам: не входяй две́рьми во двор овчий, но прелазя и́нуде, той тать есть и разбойник (Ин. 10:1). И вскоре пото́м (Ин. 10:5): По чужде́м же не и́дут, но бежат от него, яко не знают чужда́го гла́са.

Но и аще мы, или́ Ангел с небесе благовести́т вам паче, е́же благовестихом вам, анафема да будет (Гал. 1:8).

Пророчествия не уничижайте. Вся же искуша́юще, добрая держи́те. От всякия вещи злыя огребайтеся (1Фес. 5:20; 1Фес. 5:21; 1Фес. 5:22).

Глава 2. Имеющие немного сведения в Писании за отличительный признак святых должны признавать плоды Духа, и у кого есть таковые плоды, того принимать, а у кого нет, того отвращаться.

Внемли́те же от лживых пророк, иже приходят к вам во одеждах овчих, внутрь же суть во́лцы хищницы. От плод их позна́ете их (Мф. 7:15; Мф. 7:16).

Подобни ми бывайте, братие, и смотряйте та́ко ходящыя, якоже и́мате образ нас (Флп. 3:17).

Глава 3. От право учащих слову истины до́лжно принимать оное, как от Го́спода, во славу Самого́ пославшего Иисуса Христа, Го́спода нашего.

Иже вас приемлет, Мене́ приемлет (Мф. 10:40).

Прие́мляй, аще кого послю, Мене́ приемлет (Ин. 13:20).

Слушаяй вас, Мене́ слушает (Лк. 10:16).

И искушения моего, е́же во пло́ти моей, не уничижи́сте, ни оплевасте, но якоже Ангела Божия приясте мя, яко Христа Иисуса (Гал. 4:14).

Глава 4. Не покоряющиеся посланным от Го́спода не их только бесчестят, но и Самого́ Пославшаго и навлекают на себя суд тягчайший, нежели содомляне и гоморряне.

И иже аще не прии́мет вас, ниже́ послушает словес ваших, исходя́ще из до́му или из града того, оттрясите прах ног ваших. Аминь глаголю вам: отраднее будет земли́ Содомстей и Гоморрстей в день судный, не́же граду тому́ (Мф. 10:14; Мф. 10:15).

Отметаяйся вас, Мене отметается (Лк. 10:16).

Темже убо отметаяй не человека отметает, но Бога, давшаго Духа Своего Святаго в нас (1Фес. 4:8).

Глава 5. Учение заповедей Господних до́лжно принимать как такое учение, которое доставляет нам жизнь вечную и Царство Небесное, и с усердием надобно оное исполнять, хотя бы казалось и трудным.

Аминь, аминь глаголю вам, яко слушаяй словесе́ Моего и веруяй Пославшему Мя и́мать живот вечный, и на суд не прии́дет, но прейдет от смерти в живот (Ин. 5:24).

Благовествова́вша же граду тому́ и научивша многи, возврати́стася в Листру и Икони́ю и Антиохи́ю, утверждающа ду́ши учеников, моляща пребыти в вере, и яко многими скорбьми́ подобает нам вни́ти во Царствие Небесное (Деян. 14:21; Деян. 14:22).

Глава 6. Обличение и выговор принимать до́лжно как врачевство, которым истребляется немощь и восстановляется здравие. Из чего видно, что притворяющиеся кроткими по страсти человекоугодия и не обличающие согрешивших всё портят и покушаются на самую жизнь истинную.

Аще же согрешит к тебе брат твой, иди и обличи его между тобою и тем единем; аще тебе послушает, приобрел еси брата твоего (Мф. 18:15).

Собравшымся вам и моему духу, с силою Го́спода нашего Иисуса Христа, преда́ти таковаго сатане во измождение плоти, да дух спасется в день Го́спода нашего Иисуса Христа (1Кор 5:4; 1Кор. 5:5).

Яко послание о́но, аще и к часу́, оскорби́ вас. Ныне радуюся, не яко ско́рбни бы́сте, но яко оскорбистеся в покаяние; оскорбесте бо по Бозе, да ни в чемже отщетите́ся от нас. Печаль бо, яже по Бозе, покаяние нераскаянно во спасение соде́ловает (2Кор. 7:8; 2Кор. 7:9; 2Кор. 7:10).

Ея́же ради вины́ обличай их нещадно, да здра́ви будут в вере (Тит 1:13).

Правила 71–80


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (
hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!