Свт. Василий Великий. Нравственные правила (71-80).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80


Правило 71.
О детях и родителях

Глава 1. Дети должны почитать родителей и быть им послушны во всём, что̀ не препятствует исполнению заповеди Божией.

И к Нему Мати Его рече́: Чадо, что̀ сотвори нам та́ко? се, отец Твой и Аз боляща иска́хома Тебе́ (Лк. 2:48). И пото́м: И сни́де с нима, и прии́де в Назарет; и бе повинуяся и́ма (Лк. 2:51).

Чада, послушайте своих родителей о Господе: сие бо есть праведно. Чти отца твоего и матерь; яже есть заповедь первая во обетовании: да бла́го ти будет, и будеши долголетен на земли́ (Еф. 6:1; Еф. 6:2; Еф. 6:3).

Глава 2. Родители должны воспитывать детей в учении и наставлении Господнем с кротостью и долготерпением и, сколько зависит от них, не подавать никакого повода к гневу и ско́рби.

И отцы, не раздражайте чад своих, но воспитова́йте их в наказании и учении Господни (Еф. 6:4).

Отцы, не раздражайте чад ваших, да не унывают (Кол. 3:21).

Правило 72.
О тех, кому вверена проповедь Евангелия;
когда, кого и чему должны они учить;
ка̀к им надобно исправлять предварительно себя самих;
какое дерзновение до́лжно иметь в проповедании;
сколько заботиться о вверенных им;
с каким расположением и каким трудам
предаваться преимущественно;
ка̀к соблюдать себя чистыми от таких недостатков,
которые всего чаще их сопровождают;
до какой меры доводить поучаемых;
ка̀к привлекать людей, имеющих неприязненное расположение;
каким способом сближаться с теми,
которые из страха отказываются слушать;
ка̀к удаляться тех, которые не приемлют их по несознательности;
ка̀к иных рукополагать или извергать рукоположенных;
и о том, что каждый из предстоятелей
должен почитать себя ответственным
пред вверенными ему во всём, что̀ делает и говорит

Глава 1. Те, кому вверена проповедь евангельская, с молением и молитвою должны поставлять диаконов и пресвитеров неукоризненных, заслуживших одобрение прежнею жизнью.

Тогда глагола учеником Своим: жатва убо мно́га, делателей же мало; моли́теся убо Господину жатвы, яко да изведет делатели на жатву (Мф. 9:37; Мф. 9:38).

И егда́ бысть день, призва ученики Своя и избра́ от них двана́десяте, и́хже и апостолы нарече́: Си́мона, егоже именова Петра́, и Андреа брата его, Иакова и Иоанна, Филиппа и Варфоломеа, Матфеа и Фому, Иакова Алфеева и Симо́на нарицаемаго Зилота, Иуду Иаковля, и Иуду Искариотскаго, иже и бысть предатель (Лк. 6:13-16). По сих же яви́ Господь и ине́х седмъдесят, и посла их по двема́ пред лицем Своим во всяк град и место, а́може хотяше Сам ити́. Глаголаше же к ним: жатва убо многа, делателей же мало; моли́теся убо Господину жатве, да изведет делатели на жатву Свою (Лк. 10:1; Лк. 10:2).

Первое убо слово сотворих о всех, о, Фео́филе, яже нача́т Иисус творити же и учити даже до дне, в о́ньже, заповедав апостолом Духом Святым, ихже избра́, вознесеся (Деян. 1:1; Деян. 1:2). И поставиша два, Иосифа нарщаемаго Варсаву, иже наречен бысть Иуст, и Матфия, и помолившеся ре́ша: Ты, Господи Сердцеведче всех, покажи, егоже избрал еси от сею двою единаго, прияти жребий служения сего и апостольства, из негоже испаде́ Иуда, ити́ в место свое. И да́ша жребия и́ма, и паде́ жребий на Матфиа, и причтен бысть ко единона́десяти апостолом (Деян. 1:23-26).

Аще кто епископства хощет, добра́ де́ла желает. Подобает убо епископу быти непорочну, единыя жены́ мужу, трезвену, целомудру, (благоговейну), честну, страннолюбиву, учителну; не пиянице, не бийце, не сварливу, не мшелоимцу, но кротку, (не завистливу), не сребролюбцу, свой дом до́бре правящу, чада имущу в послушании со всякою честностию; аще же кто своего дому не умеет правити, ка́ко о Церкви Божией прилежати возможет? не новокрещенну, да не разгордевся в суд впадет и в сеть диаволу. Подобает же ему и свидетелство добро́ имети от внешних, да не в поношение впадет и в сеть неприязнену. Диаконом та́кожде че́стным, не двоязычным, не вину многу внимающым, не скверностяжателным, имущим таинство веры в чистей совести. И сии убо да искушаются прежде, пото́м же да служат, непорочни суще (1Тим. 3:1-10).

Сего ради оставих тя в Крите, да недоконча́нная исправиши и устроиши по всем градом пресвитеры, якоже тебе аз повелех. Аще кто есть непорочен, единыя жены́ муж, чада имы́й ве́рна, не во укорении блуда, или́ непокорива. Подобает бо епископу без порока быти, якоже Божию строителю; не себе угождающу... не гневливу, не пиянице, не бийце, не скверностяжателну, но страннолюбиву, благолюбцу, целомудренну, праведну, преподобну, воздержателну, держащемуся вернаго словесе́ по учению, да си́лен будет и уте́шати во здравем учении, и проти́вящыяся обличати (Тит 1:5-9).

Глава 2. В рукоположениях не до́лжно быть легкомысленным и приступать к оным неосмотрительно, ибо не заслужившее одобрения небезопасно. А уличенного в чем-нибудь надобно обнаруживать, чтобы и самому́ не стать сообщником во грехе и чтобы другие не претыкались, а напротив, учились бояться.

Руки́ скоро не возлагай ни на когоже, ниже́ приобщайся чужым грехом (1Тим. 5:22). На пресвитера хулы не приемли, разве при двою́ или трие́х свидетелех. Согрешающих же пред всеми обличай, да и прочии страх и́мут (1Тим. 5:19; 1Тим. 5:20).

Глава 3. Избранный должен не самовольно приступать к проповеди, но ожидать вре́мени Божия на то благоволения и начинать проповедь, когда велено, а проповедовать тем, к кому он послан.

Сия обана́десять посла́ Иисус, запове́да им, глаголя: на путь язык не идите и во град самарянский не вни́дите. Идите же паче ко овца́м погибшим до́му Израилева (Мф. 10:5; Мф. 10:6). И се, жена хананейска, от предел тех изшедши, возопи к Нему глаголющи: помилуй мя, Господи, Сыне Давидов, дщи моя зле беснуется. Он же не отвеща́ ей словесе́. И преступльше ученицы́ Его, моляху Его, глаголюще: отпусти ю, яко вопиет вслед нас. Он же отвещав рече́: несмь послан, токмо ко овца́м погибшым до́му Израилева (Мф. 15:22; Мф. 15:23; Мф. 15:24).

Аз бо от Бога изыидох и приидох; не о Себе бо приидох, но Той Мя посла́ (Ин. 8:42).

Разсеявшиися убо от ско́рби, бывшия при Стефане, проидоша даже до Финикии и Кипра и Антиохи́и, ни единому же глаголюще слово, токмо иудеем (Деян. 11:19).

Павел, раб Иисус Христов, зван апостол, избран в благовестие Божие (Рим. 1:1). Ка́ко же услышат без пропове́дающаго? Ка́ко же пропове́дят, аще не по́слани будут? (Рим. 10:14; Рим. 10:15).

Павел, посланник Иисус Христов по повелению Бога Спа́са нашего и Го́спода Иисуса Христа упования нашего (1Тим. 1:1).

Глава 4. Призванный на проповедь евангельскую должен немедленно повиноваться, а не отлагать сего де́ла.

Рече́ же ко другому: ходи вслед Мене́. Он же рече́: Господи, повели ми, (да) шед прежде погребу отца моего. Рече́ же ему Иисус: остави мертвыя погребсти своя мертвецы; ты же шед возвещай Царствие Божие (Лк. 9:59; Лк. 9:60).

Егда же благоволи Бог, избравый мя от чрева матере моея́ и призвавый мя благодатию Своею, явити Сына Своего во мне, да благовествую Его во языцех, а́бие не приложихся плоти и крови, ни взыдох во Иерусалим к пе́рвейшим мене́ апостолом, но идох во Арави́ю и паки возвратихся в Дамаск (Гал. 1:15; Гал. 1:16; Гал. 1:17).

Глава 5. Не до́лжно учить иначе.

Аминь, аминь глаголю вам: не входяй две́рьми во двор овчий, но прелазя и́нуде, той тать есть и разбойник; а входяй две́рьми пастырь есть овца́м (Ин. 10:1; Ин. 10:2). И несколько ниже: Аз есмь дверь овца́м. Вси, елико (их) прии́де прежде Мене́, та́тие суть и разбойницы; но не послушаша их о́вцы (Ин. 10:7; Ин. 10:8).

Но и аще мы, или́ Ангел с небесе благовестит вам паче, е́же благовестихом вам, анафема да будет. Якоже предрекохом, и ныне паки глаголю: аще кто вам благовестит паче, е́же приясте, анафема да будет (Гал. 1:8; Гал. 1:9).

Аще ли кто и́нако учи́т и не приступает ко здравым словесем Го́спода нашего Иисуса Христа и учению, е́же по благоверию, разгордеся, ничтоже ве́дый (1Тим. 6:3; 1Тим. 6:4) и проч.

Глава 6. Вверенных до́лжно учить всему тому́, что̀ повелено Господом в Евангелии и чрез апостолов и что̀ с сим сообразно.

Шедше убо научи́те вся язы́ки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа, уча́ще их блюсти вся, ели́ка запове́дах вам (Мф. 28:19; Мф. 28:20).

И якоже прохождаху гра́ды, предая́ше им хранити уставы сужде́нныя от апостол и старец, иже во Иерусалиме (Деян. 16:4).

Сия учи и моли́ (1Тим. 6:2).

Ты же глаголи, яже подобает здравому учению (Тит 2:1).

Глава 7. Если тот, кому вверено слово учения Господня, умолчит что-нибудь из необходимо нужного для угождения Богу, то он виновен в крови подвергающихся опасности, или сделает что̀ запрещенное, или недостаточно выполнит свои обязанности.

Го́ре вам законником, яко взясте ключ разумения: сами не внидосте, и входящым возбрани́сте (Лк. 11:52).

И егда снидоста от Македонии Сила же и Тимофей, нудим был Духом Павел, свидетелствуя иудеом Иисуса быти Христа. Противящымся же им и хулящым, отряс ризы своя, рече́ к ним: кровь ваша на глава́х ваших; чист аз, отныне во язы́ки иду (Деян. 18:5; Деян. 18:6). Темже свидетелствую вам во днешний день, яко чист аз от кро́ве вашей: не обинухся бо сказати вам всю волю Божию (Деян. 20:26; Деян. 20:27).

Глава 8. В рассуждении того, что̀ не определено в Писании ясным повелением, до́лжно увещевать каждого к лучшему.

Суть бо скопцы, иже из чрева матерня родишася та́ко; и суть скопцы, иже скопишася от человек; и суть скопцы, иже исказиша сами себе Царствия ради Небеснаго: моги́й вмести́ти да вместит (Мф. 19:12).

О девах же повеления Господня не и́мам, совет же даю, яко помилован от Го́спода верен быти. Мню убо сие добро́ быти за настоящую нужду, яко добро́ человеку та́ко быти. Привязался ли еси жене́? не ищи разрешения. Отрешился ли еси жены́? не ищи жены́ (1Кор. 7:25; 1Кор. 7:26; 1Кор. 7:27) и проч.

Глава 9. Непозволительно вменять в необходимость другим, чего сам не исполняешь.

И вам законником го́ре, яко накла́даете на человеки бремена не удобь носима, и сами единем перстом вашим не прикасаетеся бремене́м (Лк. 11:46).

Глава 10. Предстоятель сло́ва должен быть для других образцом всего доброго, сам прежде исполняя, чему учит.

Прииди́те ко Мне вси труждающиися и обремененнии, и Аз упокою вы. Возмите иго Мое на себе и научитеся от Мене́, яко кроток есмь и смире́н сердцем (Мф. 11:28; Мф. 11:29).

Егда же умы но́ги учеников Своих и прият ризы Своя, возлег паки, рече́ им: ве́сте ли, что̀ сотворих вам? Вы глаша́ете Мя Учителя и Го́спода, и до́бре глаголете: есмь бо. Аще убо Аз умых ваши но́зе, Господь и Учитель, и вы до́лжни есте́ друг другу умывати но́зе. Образ бо дах вам, да, якоже Аз сотворих вам, и вы творите друг другу (Ин. 13:12-15).

Вся сказах вам, яко та́ко труждающымся подобает заступати немощны́я (Деян. 20:35).

Подражателе мне бывайте, якоже и аз Христу (1Кор. 11:1).

Никтоже о юности твоей да нерадит, но образ бу́ди верным словом, житием (1Тим. 4:12) и проч.

Глава 11. Предстоятель сло́ва должен не своими только добрыми делами ограничивать свою попечительность, но собственным и исключительным делом возложенного на него попечения почитать исправление вверенных ему.

Вы есте́ соль земли́; аще же соль обуяет, чим осоли́тся? ни во чтоже будет ктому, то́чию да изсыпана будет вон и попираема человеки (Мф. 5:13).

Все, е́же дает Мне Отец, ко Мне прии́дет, и грядущаго ко Мне не изжену вон; яко снидох с Небесе, не да творю волю Мою, но волю пославшаго Мя Отца. Се же есть воля Пославшаго Мя, да всяк видяй Сына и веруяй в Него и́мать живот вечный (Ин. 6:37; Ин. 6:38; Ин. 6:40).

Кто̀ бо нам упование или́ радость или́ венец похваления? Не и вы ли пред Господем нашим Иисус Христом во пришествии Его? Вы бо есте́ слава наша и радость (1Фес. 2:19; 1Фес. 2:20).

Глава 12. Предстоятель сло́ва должен обходить все селения и города́, ему порученные.

И прохождаше всю Галилею Иисус, учя на сонмищах их и пропове́дая Евангелие Царствия, изцеляя всяк недуг и всяку я́зю (Мф. 4:23).

И Той прохождаше сквозе́ гра́ды и ве́си, проповедуя и благовествуя Царствие Божие; и обана́десяте с Ним (Лк. 8:1).

Глава 13. Всех до́лжно призывать в послушание Евангелию, со всяким дерзновением возвещать слово и свидетельствовать об истине, хотя иные препятствуют сему и, как бы то ни было, гонят даже до смерти.

Е́же глаголю вам во тме, рцыте во свете; и е́же во ушы слышите, пропове́дите на кро́вех. И не убойтеся от убивающих тело, души́ же не могу́щих убити (Мф. 10:27; Мф. 10:28). Брак убо готов есть, званнии же не быша достойни. Идите убо на исходища пути́й, и елицех аще обрящете, призовите на браки (Мф. 22:8; Мф. 22:9).

Отвеща ему Иисус: Аз не обинуяся глаголах мiру: Аз всегда учах на сонмищах и в церкви, иде́же всегда вси иудее сходятся, и тай не глаголах ничесоже (Ин. 18:20).

Приведше же их, поставиша на сонмищи, и вопроси́ их архиерей, глаголя: не запрещением ли запретихом вам не учити о имени сем? и се, испо́лнисте Иерусалим учением вашим и хощете навести на ны кровь Человека Сего. Отвещав же Петр и апостоли ре́ша: повиноватися подобает Богови паче, нежели человеком (Деян. 5:27; Деян. 5:28; Деян. 5:29). То́чию яко Дух ми Святый по вся грады свидетелствует, глаголя, яко узы мене́ и ско́рби ждут. Но ни едино же попечение творю, ниже́ и́мам ду́шу мою честну себе, разве е́же скончати течение мое с радостию и службу, юже приях от Го́спода Иисуса, засвидетелствовати Евангелие благодати Божия (Деян. 20:23; Деян. 20:24).

Сами бо ве́сте, братие, вход наш иже к вам, яко не вотще бысть; но предпострадавше и досажде́ни бывше, якоже ве́сте, в Филиппех, дерзнухом о Бозе нашем глаголати к вам благовествова́ние Божие со многим подвигом (1Фес. 2:1; 1Фес. 2:2).

Глава 14. До́лжно молиться о преуспеянии уверовавшим и благодарить за оное.

Не о сих же молю токмо, но и о верующих словесе́ их ради в Мя, да вси едино будут; якоже Ты, Отче, во Мне, и Аз в Тебе, да и ти́и в Нас едино будут (Ин. 17:20; Ин. 17:21). И еще: Отче, ихже дал еси Мне, хощу, да иде́же есмь Аз, и ти́и будут со Мною (Ин. 17:24).

В той час возрадовася духом Иисус и рече́: испове́даютися, Отче, Господи небесе и земли́, яко утаил еси сия от премудрых и разумных и открыл еси та младенцем; ей, Отче, яко та́ко бысть благоволение пред Тобою (Лк. 10:21).

Первое убо благодарю Бога моего Иисусом Христом о всех вас, яко вера ваша возвещается во всем мiре; свидетель бо ми есть Бог, Емуже служу духом моим во благовествова́нии Сына Его, яко безпреста́ни память о вас творю, всегда в молитвах моих (Рим. 1:8; Рим. 1:9; Рим. 1:10).

Свидетель бо ми есть Бог, яко люблю всех вас утробою Иисус Христовою. И о сем молюся, да любовь ваша еще паче и паче избыточествует в разуме и во всяцем чувствии, во е́же искуша́ти вам лучшая, да будете чи́сти и непреткнове́нни в день Христов, исполнени плодов правды Иисус Христом, в славу и похвалу Божию (Флп. 1:8-11).

Глава 15. Добрые дела́, по благодати Божией совершённые, до́лжно делать и для других известными во славу Божию.

И возвращшеся апостоли поведаша Ему, ели́ка сотвориша (Лк. 9:10).

Пришедша же и собравша церковь, сказаста, ели́ка сотвори Бог с ни́ма (Деян. 14:27).

Да уве́сте же и вы, яже о мне, что̀ делаю, вся скажет вам Тихи́к, возлюбленный брат и верен служитель о Господе, егоже послах к вам на сие и́стое, да уве́сте, яже о нас (Еф. 6:21; Еф. 6:22).

Глава 16. До́лжно прилагать попечение не только о присутствующих, но и об отсутствующих и всё делать, как требует сего нужда назидания.

И и́ны о́вцы и́мам, яже не суть от двора сего, и ты́я Ми подобает привести. И глас Мой услышат, и будет едино стадо (и) един Пастырь (Ин. 10:16).

Темже уже́ не терпя́ще, благоволихом остатися во Афинех еди́ни, и послахом Тимофеа, брата нашего и служителя Божия и споспешника нашего во благовестии Христове, утвердити вас и утешити о вере вашей (1Фес. 3:1; 1Фес. 3:2).

Глава 17. До́лжно внимать тем, которые призывают для благотворения.

Сия Ему глаголющу к ним, се, князь некий пришед кланяшеся Ему, глаголя, яко дщи моя ныне у́мре; но пришед возложи на ню руку Твою, и оживет. И востав Иисус по нем и́де (Мф. 9:18; Мф. 9:19).

Близ же сущей Лидде Иоппи́и, ученицы́ слышавше, яко Петр есть в ней, послаша два мужа к нему, моля́ще его не обленитися приити́ до них. Востав же Петр и́де с нима (Деян. 9:38; Деян. 9:39).

Глава 18. Приемлющих слово истины надобно утверждать в нём своим посещением.

По неких же днех рече́ Павел к Варнаве: возвращшеся подобает посетити братию нашу во всех граде́х, в нихже пропове́дахом слово Господне, ка́ко пребывают (Деян. 15:36).

Мы же, братие, осиротевше от вас ко вре́мени часа́ лице́м, (а) не сердцем, ли́шше тщахомся лице ваше видети многим желанием. Темже хотехом приити́ к вам, аз убо Павел, единою и дважды; и возбрани́ нам сатана (1Фес. 2:17; 1Фес. 2:18). И несколько ниже: Темже уже́ не терпяще, благоволихом остатися во Афинех еди́ни, и послахом Тимофеа, брата нашего и служителя Божия и споспешника нашего во благовестии Христове, утвердити вас и утешити о вере вашей, яко ни единому смущатися в ско́рбех сих; сами бо ве́сте, яко на сие и́стое учене́ни есмы́ (1Фес. 3:1; 1Фес. 3:2; 1Фес. 3:3).

Глава 19. Любящему Го́спода свойственно с великою приверженностью к поучаемым заботиться о них всеми мерами со всяким тщанием, хотя бы уча и всенародно, и наедине, надлежало пребывать в учении до смерти.

Пастырь добрый ду́шу свою полагает за о́вцы (Ин. 10:11). Егда же обе́доваше, глагола Си́мону Петру́ Иисус: Симоне Ионин, лю́биши ли Мя паче сих? Глагола Ему: ей, Господи, Ты ве́си, яко люблю Тя. Глагола ему: паси агнцы Моя. Глагола ему паки второе: Симоне Ионин, лю́биши ли Мя? Глагола Ему: ей, Господи, Ты ве́си, яко люблю Тя. Глагола ему: паси о́вцы Моя. Глагола ему третие: Симоне Ионин, лю́биши ли Мя? Оскорбе́ (же) Петр, яко рече́ ему третие: лю́биши ли Мя? и глагола Ему: Господи, Ты вся ве́си; Ты ве́си, яко люблю Тя. Глагола ему Иисус: паси о́вцы Моя (Ин. 21:15; Ин. 21:16; Ин. 21:17).

Во еди́ну же от суббот, собравшымся учеником преломити хлеб, Павел бесе́доваше к ним, хотя изы́ти на у́трии, простре же слово до полу́нощи (Деян. 20:7). И вскоре пото́м: Возшед же и преломль хлеб и вкушь, доволно же беседовав даже до зари, и та́ко изы́де (Деян. 20:11).

Яко ни в чесо́м от полезных обинухся, е́же сказати вам и научити вас пред людьми и по домо́м, засвидетелствуя иудеем же и е́ллином е́же к Богу покаяние и веру яже в Го́спода нашего Иисуса (Деян. 20:20; Деян. 20:21). Сего ради бдите, поминающе, яко три ле́та нощь и день не престая́х учя со слезами единаго когождо вас (Деян. 20:31).

Сами бо ве́сте, братие, труд наш и подвиг: нощь бо и день делающе, да не отяготим ни единаго от вас, пропове́дахом вам благовествова́ние Божие (1Фес. 2:9) и проч.

Глава 20. Предстоятель сло́ва должен быть милосерд и сострадателен, особливо к страждущим душевно.

И видевше фарисее, глаголаху учеником Его: почто с мытари́ и грешники Учитель ваш яст и пие́т? Иисус же слышав рече́ им: не требуют здравии врача, но болящии. Шедше же научи́теся, что̀ есть: милости хощу, а не жертвы? Не приидох бо призвати праведники, но грешники на покаяние (Мф. 9:11; Мф. 9:12; Мф. 9:13). Видев же народы, милосердова о них, яко бя́ху смяте́ни и отве́ржени, яко о́вцы не имущыя пастыря (Мф. 9:36).

Глава 21. К вверенным до́лжно быть сострадательным и в телесных их нуждах и заботиться о них.

Милосердую о народе (сем), яко уже́ дни три приседя́т Мне и не и́мут чесо я́сти. И отпустити их не ядших не хощу, да не ка́ко ослабеют на пути (Мф. 15:32).

И прии́де к Нему прокаже́н, моля Его и на колену припада́я пред Ним, и глаголя Ему, яко, аще хощеши, можеши мя очистити. Иисус же милосердовав, простер руку Свою, коснуся его и глагола ему: хощу, очистися (Мк. 1:40; Мк. 1:41).

Во днех же сих, умножившымся учеником, бысть роптание еллинов ко евреом, яко презираемы бываху во вседневнем служении вдовицы их. Призвавше же двана́десять множество ученик, ре́ша: не угодно есть нам, оставльшым слово Божие, служити трапе́зам. Усмотри́те убо, братие, му́жы от вас свидетелствованы седмь, исполнены Духа Свята и премудрости, ихже поставим над службою сею (Деян. 6:1; Деян. 6:2; Деян. 6:3).

Глава 22. Предстоятелю сло́ва не до́лжно оскудевать в надлежащем тщании о важнейшем, самолично исполняя с усилием маловажное.

Призвавше же двана́десять множество ученик, ре́ша: не угодно есть нам, оставльшым слово Божие, служити трапе́зам (Деян. 6:2). И вскоре пото́м: Мы же в молитве и служении сло́ва пребудем (Деян. 6:4).

Глава 23. Не до́лжно величаться или торговать словом учения из ласкательства слушателям, в удовлетворение собственному сластолюбию или нуждам своим, но надобно быть такими, какими следует быть говорящим пред Богом и во славу Божию.

Вся же дела́ своя творят, да видими будут человеки. Разширяют же хранилища своя и величают воскрилия риз своих; любят же преждевозлегания на ве́черях, и преждеседания на сонмищих, и целования на торжищих, и зватися от человек: учителю, учителю. Вы же не нарицайтеся учи́телие; един бо есть ваш Учитель, Христос; вси же вы братия есте́. И отца не зовите себе на земли́; един бо есть Отец ваш, Иже на Небесех. Ниже́ нарицайтеся наставницы; един бо есть Наставник ваш, Христос (Мф. 23:5-10).

Мое учение несть Мое, но Пославшаго Мя; аще кто хощет волю Его творити, разумеет о учении... от Бога ли есть, или́ Аз от Себе глаголю. Глаголяй от себе славы своея́ ищет, а ищя́й славы Пославшаго Его, Сей истинен есть, и несть неправды в Нем (Ин. 7:16; Ин. 7:17; Ин. 7:18).

Несмы бо, якоже мнози, нечисто пропове́дающии слово Божие, но яко от чистоты, но яко от Бога, пред Богом, во Христе глаголем (2Кор. 2:17).

Утешение бо наше не от прелести, ни от нечистоты́, ни лестию; но якоже искусихомся от Бога ве́рни быти прияти благовествова́ние, та́ко глаголем, не аки человеком угождающе, но Богу искушающему сердца́ наша. Никогдаже бо в словеси ласкания быхом к вам, якоже весте, ниже́ в вине лихоимания: Бог свидетель; ни ищуще от человек славы, ни от вас, ни от ине́х; могу́ще в тяготе́ быти, якоже Христовы апостоли (1Фес. 2:3-7).

Глава 24. Предстоятель сло́ва не должен употреблять власти своей к оскорблению подчиненных и превозноситься пред ними, а напротив того, степень сана своего обязан более обращать в повод к смиренномудрию пред ними.

Кто убо есть верный раб и мудрый, егоже поставит господин его над домом своим, е́же дая́ти им пищу во время (их)? Блажен раб той, егоже, пришед господин его, обрящет та́ко творяща. Аминь глаголю вам, яко над всем имением своим поставит его. Аще ли же рече́т злый раб той в сердцы своем: коснит господин мой приити́; и начнет бити клевреты своя, я́сти же и пи́ти с пияницами; прии́дет господин раба того в день, в онъже не чает, и в час, в оньже не весть; и растешет его полма́, и часть его с неверными положи́т; ту будет плач и скрежет зубо́м (Мф. 24:45-51).

Вы глашаете Мя Учи́теля и Го́спода, и истинно глаголете: есмь бо. Аще убо Аз умых ваши но́зе, Господь и Учитель, и вы до́лжни есте́ друг дру́гу умывати но́зе (Ин. 13:13; Ин. 13:14).

Бысть же и пря в них, кий мнится их быти бо́лий. Он же рече́ им: ца́рие язык господствуют ими, и обладающии ими благодателе нарицаются. Вы же не та́ко, но бо́лий в вас, да будет яко мний, и начальствующий, яко служай. Кто бо бо́лий, возлежай ли, или́ служай? не возлежай ли? Аз же посреде вас есмь яко служай (Лк. 22:24-27).

От Милита же послав во Ефес, призва пресвитеры церковныя, и якоже приидоша к нему, рече́ к ним: вы ве́сте, яко от перваго дне, отне́лиже приидох во Аси́ю, ка́ко с вами все время бых, работая Господеви со всяким смиренномудрием и многими слезами и напастьми, прилучившимися мне от иудейских навет (Деян. 20:17; Деян. 20:18; Деян. 20:19).

Любезно бо приемлете безумныя, мудри суще: приемлете бо, аще кто вас порабощает, аще кто поядает, аще кто (не вле́поту) отъемлет, аще кто по лицу бие́т вы, аще кто величается. По досаждению глаголю, зане́ аки мы изнемогохом в части сей (2Кор. 11:19; 2Кор. 11:20; 2Кор. 11:21).

Глава 25. Не до́лжно проповедывать Евангелия из любопрительности, из зависти и соперничества с кем-нибудь.

Се, Отрок Мой, Егоже изволих, возлюбленный Мой, Наньже благоволи душа́ Моя; положу Дух Мой на Нем, и суд языком возвестит; не пререче́т, ни возопие́т, ниже́ услышит кто на распутиих гла́са Его (Мф. 12:18; Мф. 12:19).

Нецыи убо по зависти и ревности, друзи́и же и за благоволение Христа проповедают. Ови убо от рвения Христа возвещают нечисте, мняще печаль нанести узам моим. Ови же от любве, ве́дяще, яко во ответе благовествова́ния лежу (Флп. 1:15; Флп. 1:16; Флп. 1:17).

Глава 26. Для евангельской проповеди не до́лжно пользоваться человеческими преимуществами, чтобы ими не затмевалась Божия благодать.

Испове́даютися, Отче, Господи Небесе и земли́, яко утаил еси сия от премудрых и разумных и открыл еси та младенцем (Мф. 11:25).

Не посла бо мене Христос крестити, но благовести́ти, не в премудрости сло́ва, да не испразднится крест Христов (1Кор. 1:17). И аз пришед к вам, братие, приидох не по превосходному словеси́ или́ премудрости возвещая вам свидетелство Божие. Не судих бо ве́дети что̀ в вас, то́чию Иисуса Христа, и Сего ра́спята. И аз в немощи и страсе и трепете мнозе бых в вас. И слово мое и проповедь моя не в препретелных человеческия премудрости словесех, но в явлении Духа и силы, да вера ваша не в мудрости человечестей, но в силе Божией будет (1Кор. 2:1-5).

Глава 27. Не до́лжно думать, что успех проповеди производится собственными нашими примышлениями, но всю надежду надобно возлагать на Бога.

Надеяние же таково и́мамы Христом к Богу, не яко доволни есмы́ от себе помыслити что̀, яко от себе, но доволство наше от Бога, Иже и удово́ли нас служители быти Нову Завету (2Кор. 3:4; 2Кор. 3:5; 2Кор. 3:6). И́мамы же сокровище сие в скудельных сосудех, да премножество силы будет Божия, а не от нас (2Кор. 4:7).

Глава 28. Кому поручена проповедь евангельская, тот не должен ничего приобретать сверх необходимого для собственной своей потребности.

Не стяжи́те злата, ни сребра́, ни меди при поясех ваших, ни пи́ры в путь, ни двою ризу, ни сапог, ни жезла́: достоин бо есть делатель — пи́щи своея́ (Мф. 10:9; Мф. 10:10).

Ничесоже возмите на путь: ни жезла́, ни пи́ры, ни хле́ба, ни сребра́, ни по двема́ ри́зама имети (Лк. 9:3).

Сребра́ или́ злата или́ риз ни единаго возжелах: сами весте (Деян. 20:33).

Никтоже воин бо бывая обязуется куплями житейскими, да воеводе угоден будет (2Тим. 2:4).

Глава 29. Не до́лжно брать на себя попечения о житейском в угождение людям, которые с пристрастием занимаются этим.

Рече́ же Ему некий от народа: Учителю, рцы брату моему разделити со мною достояние. Он же рече́ ему: человече, кто̀ Мя постави судию или делителя над вами? (Лк. 12:13; Лк. 12:14).

Никтоже воин (бо) бывая обязуется куплями житейскими (2Тим. 2:4) и проч.

Глава 30. Те, которые в угождение слушателям не с дерзновением возвещают волю Божию, раболепствуя пред теми, кому хотят угодить, не подчиняются уже́ владычеству Господню.

Ка́ко вы можете веровати, славу друг от друга приемлюще, и славы, яже от единаго Бога, не ищете? (Ин. 3:44).

Аще бо бых еще человеком угождал, Христов раб не бых убо был (Гал. 1:10).

Глава 31. Учащий должен предположить себе целью — всех возвести в мужа совершенного, в меру возраста полноты Христовой, и притом каждого в собственном его чине.

Бу́дите убо вы совершени, якоже Отец ваш, Иже на Небесех, совершен есть (Мф. 3:48).

Не о сих же молю токмо, но и о верующих словесе их ради в Мя, да вси едино будут: якоже Ты, Отче, во Мне, и Аз в Тебе, да и ти́и в Нас едино будут (Ин. 17:20; Ин. 17:21).

И Той дал есть овы убо апостолы, овы же пророки, овы же благовестники, овы же пастыри и учители, к совершению святых, в дело служения, в созидание Те́ла Христова, до́ндеже достигнем вси в соединение веры и познания Сына Божия, в мужа совершенна, в меру возраста исполнения Христова (Еф. 4:11; Еф. 4:12; Еф. 4:13).

Глава 32. Враждебно расположенных до́лжно вразумлять с незлобием и кротостью, ожидая их покаяния, пока не исполнится мера попечения о них.

Не пререче́т, ни возопие́т, ниже́ услышит кто̀ на распутиих гла́са Его: трости сокрушенны не преломит и лена внемшася не угаси́т, до́ндеже изведет в победу суд (Мф. 12:19; Мф. 12:20).

Рабу же Господню не подобает сваритися, но тиху быти ко всем, учителну, незло́биву, с кротостию наказующу противныя, еда ка́ко даст им Бог покаяние в разум истины, и возникнут от диаволския се́ти (2Тим. 2:24; 2Тим. 2:25; 2Тим. 2:26).

Глава 33. До́лжно быть уступчивым, а не упорно нападать на тех, которые по страху и Богобоязненности отказываются принять к себе проповедующего слово.

И моли́ Его весь народ страны Гадаринския отыти́ от них, яко страхом велиим одержими беху. Он же влез в корабль, возвратися (Лк. 8:37).

Глава 34. До́лжно удаляться тех, которые по бесчувствию не приемлют евангельской проповеди, и не пользоваться их благодеяниями даже в необходимых потребностях те́ла.

И иже аще не прии́мет вас, ниже́ послушает словес ваших, исходяще из до́му или́ из града того, оттрясите прах ног ваших (Мф. 10:14).

В оньже аще град вхо́дите, и не приемлют вас, изшедше на распутия его, рцыте: и прах, прилепший нам от града вашего, оттрясаем вам. Обаче сие ве́дите, яко прибли́жися на вы Царствие Божие (Лк. 10:10; Лк. 10:11).

И егда снидоста от Македонии Сила же и Тимофей, нудим был словом Павел, свидетелствуя иудеом Иисуса быти Христа. Противящымся же им и хулящым, отряс ризы своя, рече́ к ним: кровь ваша на глава́х ваших; чист аз, отныне во язы́ки иду (Деян. 18:5; Деян. 18:6).

Глава 35. До́лжно удаляться людей, которые остаются непокорными по употреблении о них попечений всякого ро́да.

Иерусалиме, Иерусалиме, избивый пророки и ка́мением побиваяй посланныя к нему, колькра́ты восхотех собрати чада твоя, якоже собирает ко́кош птенцы своя под криле́ своя, и не восхотесте? Се, оставляется вам дом ваш пуст (Мф. 23:37; Мф. 23:38).

Вам бе ле́по пе́рвее глаголати слово Божие; а понеже отвергосте е и недостойны творите́ сами себе вечному животу, се, обращаемся во язы́ки. Та́ко бо запове́да нам Господь: положих тя во свет язы́ком, е́же быти тебе во спасение даже до последних земли́ (Деян. 13:46; Деян. 13:47).

Еретика человека по первом и вторе́м наказании отрицайся, ве́дый, яко развратися таковый, и согрешает, и есть самоосужден (Тит 3:10; Тит 3:11).

Глава 36. Со всеми и во всяком деле до́лжно в точности соблюдать глаголы Господни, ничего не делая по пристрастию (κατὰ πρόσκλισιν).

Засвидетелствую пред Богом, и Господем Иисус Христом, и избра́нными Ангелы, да сия сохраниши без лицемерия*, ничесо́же творя по уклонению (κατὰ πρόσκλισιν) (1Тим. 5:21).

Глава 37. Предстоятель сло́ва должен всё делать и говорить с осмотрительностью и по многом испытании, с целью благоугодить Богу, как человек, имеющий нужду в одобрении и засвидетельствовании даже тех, которые ему вверены.

Вы ве́сте, яко от перваго дне, отне́лиже приидох во Аси́ю, ка́ко с вами все время бых, работая Господеви со всяким смиренномудрием и многими слезами и напастьми (Деян. 20:18; Деян. 20:19). И несколько ниже: Сребра или́ злата или́ риз ни единаго возжелах (Деян. 20:33).

Вы свидетеле и Бог, яко преподобно и праведно и непорочно вам верующым быхом, якоже вы ве́сте (1Фес. 2:10; 1Фес. 2:11).

Правило 73.
О девах

Глава 1. Девам надобно быть свободными от всякой заботы настоящего ве́ка, чтобы могли без развлечения благодарить Бога, в уме и в теле, в надежде Царства Небесного.

Суть скопцы, иже исказиша сами себе Царствия ради Небеснаго. Моги́й вместити да вместит (Мф. 19:12).

Хощу же вас безпечальных быти. Не оженивыйся печется о Господних, ка́ко угодити Господеви; а оженивыйся печется о мiрских, ка́ко угодити жене́. Разделися и жена и дева. Непосягшая печется о Господних, ка́ко угодити Господеви, да будет свята́ и телом и духом; а посягшая печется о мiрских, ка́ко угодити мужу. Сие же на пользу вам саме́м глаголю: не да сило́ вам наложу, но к благообразию и благоприступанию Господеви безмолвну (1Кор. 7:32-35).

Правило 74.
О том, что̀ наравне
заповедано предстоятелям

Глава 1. Перечисление того, что̀ сказано наравне о епископах и пресвитерах.

Аще кто̀ епископства хощет, добра́ де́ла желает. Подобает убо епископу быти непорочну (1Тим. 3:1; 1Тим. 3:2) и проч. Старцу не твори пакости, но утешай якоже отца; юношы, якоже братию; ста́рицы, якоже матери; юныя, якоже сестры́, со всякою чистотою (1Тим. 5:1; 1Тим. 5:2).

Похотей юных бегай, держи́ся же правды, веры, любве, мира со всеми призывающими Го́спода от чистаго се́рдца. Буих же и ненаказанных стязаний отрицайся, ве́дый, яко раждают свары; рабу же Господню не подобает сваритися, но тиху быти ко всем (2Тим. 2:22; 2Тим. 2:23; 2Тим. 2:24) и проч. Ты же последовал еси моему учению, житию, привету, вере, долготерпению, любви, терпению, изгнанием, страданием (2Тим. 3:10; 2Тим. 3:11).

Сего ради оставих тя в Крите, да недоконча́нная исправиши и устроиши по всем гра́дом пресвитеры, якоже тебе аз повелех; аще кто̀ есть непорочен (Тит 1:5; Тит 1:6) и проч.

Глава 2. О диаконах.

И избраша Стефана, мужа исполнена веры и Духа Свята, и Филиппа, и Прохора и Никанора и прочих, ихже поставиша пред апостолы; и помолившеся возложиша на ня ру́це (Деян. 6:5; Деян. 6:6).

Диаконом та́кожде чистым, не двоязычным, не вину многу внимающым, не скверностяжателным (1Тим. 3:8) и проч.

Правило 75.
О живущих в супружестве

Глава 1. Мужу с женою или жене́ с мужем разлучаться не до́лжно, разве кто̀ из них уличен в прелюбодеянии, или находит препятствие благочестию.

Рече́но же бысть, яко иже аще пустит жену свою, да даст ей книгу распустную. Аз же глаголю вам, яко всяк отпущаяй жену свою, разве словесе́ любодейнаго, творит ю прелюбодействовати. И иже пущени́цу по́ймет, прелюбодействует (Мф. 3:31; Мф. 3:32).

Аще кто гряде́т ко Мне, и не возненавидит отца и матерь, и жену, и чад, и братию и сестр, еще же и ду́шу свою, не может Мой быти ученик (Лк. 14:26).

Глаголю же вам, яко иже аще пустит жену свою, разве прелюбодеяния, и ожени́тся иною, прелюбы́ творит; и женяйся пущени́цею прелюбы́ де́ет (Мф. 19:9).

А оженившымся завещаваю не аз, но Господь: жене́ от мужа не разлучатися; аще ли же и разлучи́тся, да пребывает безбрачна, или́ да смири́тся с мужем (своим); и мужу жены́ не отпущати (1Кор. 7:10; 1Кор. 7:11).

Глава 2. Отпустившему жену свою непозволительно жениться на другой, и другому жениться на отпущенной мужем.

Глаголю же вам, яко иже аще пустит жену свою, разве прелюбодеяния, и ожени́тся иною, прелюбы́ творит; и женяйся пущени́цею прелюбы́ де́ет (Мф. 19:9).

Глава 3. Муж должен любить свою жену такою же любовью, какою Христос возлюбил Церковь, предав Себя за нее, чтобы освятить ее.

Му́жие, люби́те своя жены́, якоже и Христос возлюби́ Церковь, и Себе предаде́ за ню, да освятит ю, очистив банею водною в глаголе (Еф. 5:25; Еф. 5:26). И пото́м: Та́ко до́лжни суть му́жие люби́ти своя жены́, яко своя телеса (Еф. 5:28) и проч.

Глава 4. Же́ны, творя волю Божию, должны повиноваться своим мужьям, как и Церковь повинуется Христу.

Жены́, своим муже́м повинуйтеся, якоже Господу, зане́ муж глава есть жены́, якоже и Христос глава Церкве, и Той есть Спаситель те́ла; но якоже Церковь повинуется Христу, та́кожде и жены́ своим муже́м во всем (Еф. 3:22; Еф. 3:23; Еф. 3:24).

Да уцелому́дрят юныя, мужелюбицам быти, чадолюбицам, целомудренным, чистым, до́мы до́бре правящим, благим, покоряющымся своим муже́м, да не слово Божие ху́лится (Тит 2:4; Тит 2:5).

Глава 5. Же́ны не должны наряжаться для увеличения красоты́, но обязаны иметь всё старание и попечение о добрых делах и это убранство почитать истинным и приличным для христианок.

Та́кожде и жены́ во украшении ле́потнем, со стыдением и целомудрием да украшают себе не в плетениих, ни зла́том, или́ би́серми, или́ ризами многоценными, но, е́же подобает жена́м обещава́ющымся благочестию, де́лы благи́ми (1Тим. 2:9; 1Тим. 2:10).

Глава 6. Женщины должны в церкви молчать, до́ма же заниматься беседами о благоугождении Богу.

Жены́ ваша в церквах да молчат; не повеле́ся бо им глаголати, но повиноватися... Аще ли чесому́ научитися хотят, в дому́ своих мужей да вопрошают; сра́мно бо есть жене́ в церкви глаголати (1Кор. 14:34; 1Кор. 14:35).

Жена в безмолвии да учи́тся со всяким покорением; жене́ же учити не повелеваю, ниже́ владети мужем, но быти в безмолвии. Адам бо прежде создан бысть, пото́м же Ева; и Адам не прельстися, жена́ же прельстившися, в преступлении бысть. Спасется же чадородия ради, аще пребудет в вере и любви и во святыни с целомудрием (1Тим. 2:11-15).

Правило 76.
О вдовах

Глава 1. Вдова, если имеет еще телесную крепость, должна проводить жизнь в заботе и тщании, помня сказанное и засвидетельствованное апостолом о Серне.

Во Иоппи́и же бе некая ученица, именем Тави́фа, яже сказаема глаголется серна: сия бяше исполнена благих дел и милостынь, яже творяше (Деян. 9:36). И несколько ниже: И предсташа ему вся вдовицы плачущя и показующя ризы и одежды, ели́ка творяше, с ними су́щи, Серна (Деян. 9:39).

Вдовица же да причитается не менши лет шестидесятих, бывши единому мужу жена, в де́лех добрых свидетелствуема, аще чада воспитала есть, аще святых но́зе умы́, аще странныя прият, аще скорбным утешение бысть, аще всякому делу благу последовала есть (1Тим. 5:9; 1Тим. 5:10).

Глава 2. Вдовице, испытанной в перечисленных у апостола добродетелях и поступившей в чин действительных вдовиц, надобно пребывать в молениях и молитвах, постясь день и ночь.

И бе Анна пророчица, дщи Фану́илева, от колена Асирова; сия заматоревши во днех мнозех, живши с мужем седмь лет от девства своего; и та вдова яко лет осмьдесят и четыре, яже не отхождаше от церкве, постом и молитвами служа́щи день и нощь (Лк. 2:36; Лк. 2:37).

А сущая истинная вдовица и уедине́на, уповает на Бога и пребывает в молитвах и молениих день и нощь; питающаяся же пространно, жива́ умерла (1Тим. 5:5; 1Тим. 5:6).

Правило 77.
О государях и о подданных

Глава 1. Государям до́лжно защищать постановления Божии.

Князи бо не суть боязнь добрым дело́м, но злым. Хощеши же ли не боятися власти? Благое твори, и имети будеши похвалу от него; Божий бо слуга есть, тебе во благое. Аще ли злое твори́ши, бойся, не бо без ума мечь носит, Божий бо слуга есть, отмститель в гнев злое творящему (Рим. 13:3; Рим. 13:4).

Глава 2. Высшим властям до́лжно повиноваться во всём, что̀ не препятствует исполнению Божией заповеди.

Всяка душа́ власте́м предержащым да повинуется. Несть бо власть аще не от Бога, сущыя же власти от Бога учине́ны суть. Темже противляяйся власти, Божию повелению противляется; противляющиися же себе грех приемлют. Кня́зи бо не суть боязнь добрым дело́м, но злым (Рим. 13:1; Рим. 13:2; Рим. 13:3) и проч.

Повиноватися подобает Богови паче, нежели человеком (Деян. 5:29).

Воспоминай тем началствующым и владеющым повиноватися и покарятися, и ко всякому делу благу готовым быти (Тит 3:1).

Правило 78.
О воинах

Глава 1. Воинам не позволяется обижать и клеветать.

Вопрошаху же его и воини, глаголюще: и мы что̀ сотворим? И рече́ к ним: ни когоже обидите, не оклеветавайте; и доволни бу́дите оброки вашими (Лк. 3:14).

Правило 79.
Каковы вообще,
по требованию сло́ва Божия,
должны быть христиане и предстоятели

Глава 1. Как ученики Христовы, которые сообразуются с тем единственно, что̀ во Христе видят или от Христа слышат.

Возмите иго Мое на себе и научитеся от Мене́ (Мф. 11:29).

Вы глашаете Мя Учи́теля и Го́спода, и до́бре глаголете, есмь бо. Аще убо Аз умых ваши но́зе, Господь и Учитель, и вы до́лжни есте́ друг дру́гу умывати но́зе. Образ бо дах вам, да, якоже Аз сотворих вам, и вы твори́те (Ин. 13:13; Ин. 13:14; Ин. 13:15).

Глава 2. Как о́вцы Христовы, которые слушают единственно го́лоса собственного своего Пастыря и за Ним последуют.

О́вцы Моя гла́са Моего слушают, и Аз знаю их, и по Мне гряду́т (Ин. 10:27). И выше: По чужде́м же не и́дут, но бежат от него, яко не знают чужда́го гла́са (Ин. 10:5).

Глава 3. Как розги Христовы, которые во Христе укоренены, в Нём плодоносны и делают и имеют всё то, что̀ Христу свойственно и Его достойно.

Аз есмь Лоза, вы же ро́ждие (Ин. 15:5).

Глава 4. Как члены Христовы, которые во всяком действии заповедей Господних или даровании Святого Духа совершенны, соответственно достоинству Главы́, Которая есть Христос.

Не ве́сте ли, яко телеса ваша у́дове Христовы суть? (1Кор. 6:15).

Истинствующе же в любви, да возрастим в Него всяческая, иже есть глава Христос, из Негоже все тело, составляемо и счиневаемо приличне всяцем осязанием подаяния, по действу в мере единыя коея́ждо ча́сти, возращение те́ла творит в создание самого́ себе любовию (Еф. 4:15; Еф. 4:16).

Глава 5. Как невеста Христова, которая соблюдает чистоту, сообразуясь с единою волею Жениха.

Имеяй невесту жених есть (Ин. 3:29).

Обручих бо вас единому мужу деву чисту представити Христови (2Кор. 11:2).

Глава 6. Как Божии храмы, которые святы, чисты и наполнены единственно тем, что̀ принадлежит к служению Богу.

Аще кто любит Мя, слово Мое соблюдет; и Отец Мой возлюбит его, и к нему прии́дема и обитель у него сотвори́ма (Ин. 14:23).

Вы бо есте́ церкви Бога жи́ва (2Кор. 6:16), ибо говорит Писание: яко вселюся в них и похожду́, и буду им Бог (2Кор. 6:16; см.: Лев. 26:12).

Глава 7. Как жертва Богу нескверная и беспорочная, которая во всех членах и частях сохраняет здравое Богочестие.

Молю убо вас, братие, щедро́тами Божиими, представите телеса ваша жертву жи́ву, святу, благоугодну Богови, словесное служение ваше (Рим. 12:1).

Глава 8. Как чада Божии, которые преобразуются в образ Божий по мере, дарованной человеку.

Ча́дца, еще с вами мало есмь (Ин. 13:33).

Ча́дца моя, имиже паки болезную, до́ндеже вообразится Христос в вас (Гал. 4:19).

Глава 9. Как свет в мiре, почему и сами не допускают в себя греха, и приближающихся к ним просвещают в познание истины, чтобы они стали чѐм должны быть или обличились, что̀ они такое.

Вы есте́ свет мiра (Мф. 5:14).

В нихже являетеся якоже светила в мiре (Флп. 2:15).

Глава 10. Как соль в земле; почему вступающие с ними в общение обновляются духом в нетление.

Вы есте́ соль земли́ (Мф. 5:13).

Глава 11. Как слово жизни, почему мертвостью к настоящему уверяют в надежде истинной жизни.

В нихже являетеся якоже светила в мiре, слово животно придержа́ще, в похвалу мне в день Христов (Флп. 2:15; Флп. 2:16).

Каковы, по требованию сло́ва Божия, должны быть те, которым вверена проповедь евангельская.

Глава 12. Как апостолы и служители Христовы и верные домостроители таин Божиих, которые делом и словом неослабно исполняют единственно Господни постановления.

Се, Аз посылаю вас яко о́вцы посреде волков (Мф. 10:16). Шедше убо научи́те вся язы́ки (Мф. 28:19).

Та́ко нас да непщу́ет человек, яко слуг Христовых и строителей таин Божиих; а е́же прочее ищется в строителех, да верен кто̀ обрящется (1Кор. 4:1; 1Кор. 4:2).

Глава 13. Как проповедники Царства Небесного, к сокрушению имеющего державу смерти в грехе.

Ходяще же проповедуйте, глаголюще, яко прибли́жися Царствие Небесное (Мф. 10:7).

Засвидетелствую убо аз пред Богом и Господем нашим Иисус Христом, хотящим судити живым и мертвым в явлении Его и Царствии Его; проповедуй слово Божие (2Тим. 4:1; 2Тим. 4:2).

Глава 14. Как образец и правило благочестия, чтобы в последующих Господу производить во всём прямизну, а в непокоряющихся чему бы то ни было обличать уклонение.

Задняя убо забывая, в предняя же простираяся, со усердием гоню, к почести вышняго звания Божия о Христе Иисусе. Елицы убо совершенни, сие да мудрствуим; и е́же аще ино что̀ мыслите, и сие Бог вам открыет. Обаче в неже достигохом, тоже да мудрствуем и темже правилом жителствуем (Флп. 3:13-16).

Образ бу́ди верным словом, житием, любовию, духом, верою, чистотою (1Тим. 4:12).

Потщися себе искусна поставити пред Богом, делателя непостыдна, право правяща слово истины (2Тим. 2:15).

Глава 15. Как глаз в теле, чтобы различать доброе или лукавое и направлять членов Христовых, к чему каждый обязан.

Светилник телу есть око. Аще убо будет око твое просто, все тело твое све́тло будет (Мф. 6:22).

Глава 16. Как пастыри овец Христовых, которые не отрекаются при вре́мени положить за них ду́шу, только бы сообщить им Евангелие Божие.

Пастырь добрый ду́шу свою полагает за о́вцы (Ин. 10:11).

Внимайте убо себе и всему стаду, в немже вас Дух Святый постави епископы, пасти́ Церковь Божию (Деян. 20:28).

Глава 17. Как врачи, чтобы с великою сострадательностью, сообразно со знанием учения Господня, врачевать душевные немощи и приводить к здравию и постоянной жизни во Христе.

Не требуют здравии врача, но болящии (Мф. 9:12).

До́лжни есмы́ мы сильнии немощи немощны́х носити (Рим. 15:1).

Глава 18. Как отцы и воспитатели собственных своих чад, с великою горячностью любви о Христе готовые предать им не только благовестие Божие, но и ду́шу свою.

Ча́дца, еще с вами мало есмь (Ин. 13:33).

О Христе бо Иисусе благовествова́нием аз вы родих (1Кор. 4:15).

Якоже доилица греет своя чада. Та́ко желающе вас, благоволихом пода́ти вам не то́чию благовествова́ние Божие, но и ду́шы своя, занеже возлю́блени бы́сте нам (1Фес. 2:7; 1Фес. 2:8).

Глава 19. Как Божии споспешники, всецело посвятившие себя для Церкви, единственно делам, достойным Бога.

Богу бо есмы́ споспешницы; Божие тяжание, Божие здание есте́ (1Кор. 3:9).

Глава 20. Как насадители Божиих розг, которые не насаждают ничего чуждого виноградной Лозе, то есть Христу, и ничего неплодоносного, но со всяким рачением улучшают что̀ свойственно Сей Лозе и плодоносно.

Аз есмь Лоза истинная, и Отец Мой делатель есть. Всяку розгу о Мне не творящую плода, измет ю; и всяку творящую плод, отреби́т ю, да множайший плод принесет (Ин. 15:1; Ин. 15:2).

Аз насади́х, Аполло́с напои́, Бог же возрасти́ (1Кор. 3:6),

Глава 21. Как строители храма Божия, которые приуготовляют ду́шу каждого, чтобы сделать ее соответственною основанию апостолов и пророков.

По благодати Божией да́нней мне, яко премудр архите́ктон основание положих, ин же назидает; ки́йждо же да блюдет, ка́ко назидает. Основания бо инаго никтоже может положити паче лежащаго, е́же есть Иисус Христос (1Кор. 3:10; 1Кор. 3:11).

Темже убо ктому не́сте странни и пришелцы, но сожителе святым и приснии Богу, назда́ни бывше на основании апостол и пророк, сущу краеуголну Самому́ Иисусу Христу, о Немже всяко создание составляемо растет в Церковь святую о Господе, о Немже и вы созидаетеся в жилище Божие духом (Еф. 2:19-22).

Глава 22. Что̀ свойственно христианину? Вера любовию поспешествуема (Гал. 5:6). Что̀ свойственно вере? Несомненная уверенность в истине Богодухновенных глаголов, которая не колеблется никаким помыслом, наводит ли его естественная необходимость или прикрывается он видом благочестия. Что̀ свойственно верному? Располагаться к таковой уверенности силою сказанного и не отваживаться что-нибудь отринуть или прибавить. Ибо ежели всяко же, е́же не от веры, грех есть (Рим. 14:23), как говорит апостол, а вера от слуха, слух же глаголом Божиим (Рим. 10:17), то всё, чего нет в Богодухновенном Писании, будучи не от веры, грех есть. Что̀ свойственно любви к Богу? Соблюдать заповеди Его, имея целью славу Его. Что̀ свойственно любви к ближнему? Искать не своих выгод, но выгод любимого к пользе душевной и телесной.

Что̀ свойственно христианину? Родиться свыше в крещении водою и Духом. Что̀ свойственно рожденному водою? Как Христос однажды умер греху, так и он должен быть мертв и недвижим на всякий грех, по написанному: яко ели́цы во Христа Иисуса крестихомся, в смерть Его крестихомся? Спогребохомся убо Ему крещением в смерть... сие ве́дяще, яко ветхий наш человек с Ним распятся, да упразднится тело греховное, яко ктому не работати нам греху (Рим. 6:3; Рим. 6:4; Рим. 6:6). Что̀ свойственно рожденному Духом? В данной мере стать таким, Каков и Тот, от Кого рожден, как написано: рожденное от плоти плоть есть, а рожденное от Духа дух есть (Ин. 3:6). Что̀ свойственно рожденному свыше? Совлечься ветхаго человека с деяньми его и похотями, и облечься в новаго, обновляемаго в разум по образу Создавшаго его (Кол. 3:9; Кол. 3:10), согласно со сказанным: ели́цы во Христа крести́стеся, во Христа облеко́стеся (Гал. 3:27). Что̀ свойственно христианину? Очиститься от всякой скверны плоти и духа Кровью Христовою, творить святыню в страхе Божием и любви Христовой, не иметь скверны, или́ порока, или́ нечто от таковых (Еф. 5:27), но быть святым и непорочным и так есть Тело Христово и пить Кровь. Яды́й бо и пия́й недостойне, суд себе яст и пие́т (1Кор. 11:29). Что̀ свойственно тем, которые едят хлеб и пиют чашу Господню? Соблюдать непрестанное памятование об Умершем за нас и Воскресшем. Что̀ свойственно соблюдающим таковое памятование? Жить ктому не себе, но Умершему за них и Воскресшему.

Что̀ свойственно христианину? Чтобы избыточествовала правда его во всём, паче книжников и фарисеев, по мере учения, преподанного в Евангелии Господнем.

Что̀ свойственно христианину? Любить друг друга, как и Христос возлюбил нас.

Что̀ свойственно христианину? Предзреть пред собою Го́спода во всём (см. Пс. 15:8).

Что̀ свойственно христианину? Каждый день и час бодрствовать и при совершенном угождении Богу быть готовым, зная, что Господь придет в час, в который он не чает.

Правило 80.
О рабах и господах

Глава 1. Рабы должны во славу Божию повиноваться господам своим по плоти со всем усердием и во всём том, чем не нарушается заповедь Божия.

Раби́, послушайте госпо́дий (своих) по плоти со страхом и трепетом, в простоте се́рдца вашего, якоже (и) Христа, не пред очима то́чию работающе яко человекоугодницы, но якоже раби́ Христовы, творяще волю Божию от души́, со благоразумием служа́ще якоже Господу, а не (яко) человеком, ве́дяще, яко кийджо, е́же аще сотворит благое, сие приимет от Го́спода, аще раб, аще свободь (Еф. 6:5-8).

Ели́цы суть под игом раби́, своих госпо́дий всякия чести да сподобляют, да имя Божие не ху́лится и учение. Иму́щии же верных госпо́дий да не нерадя́т о них, понеже братия суть, но паче да работают, зане́ ве́рни суть и возлю́блени, иже благодать восприемлющии (1Тим. 6:1; 1Тим. 6:2).

Рабы, своим господе́м повиноватися, во всем благоугодным быти, не прекословным, не краду́щым, но веру всяку являющым благу, да учение Спасителя нашего Бога украшают во всем (Тит 2:9; Тит 2:10).

Глава 2. Господа́, памятуя об истинном Господе, чѐм сами пользуются от рабов, то̀ же и для них должны́ делать по силам, в страхе Божием и со снисходительностью к рабам, подражая Господу.

Ве́дый Иисус, яко вся даде́ Ему Отец в ру́це, и яко от Бога изы́де и к Богу гряде́т, воста́ от ве́чери и положи́ ризы Своя, и приемь ле́нтион, препоя́сася; пото́м влия́ воду во умывалницу, и нача́т умывати но́ги учеником и отирати ле́нтием, имже бе препоя́сан (Ин. 13:3; Ин. 13:4; Ин. 13:5). И ниже: Вы глаша́ете Мя Учи́теля и Го́спода, и до́бре глаголете: есмь бо. Аще убо Аз умых ваши но́зе, Господь и Учитель, и вы до́лжни есте́ друг дру́гу умыва́ти но́зе. Образ бо дах вам, да, якоже Аз сотворих вам, и вы твори́те (Ин. 13:13; Ин. 13:14; Ин. 13:15).

И госпо́дие, та́яжде твори́те к ним, послабляюще (им) прещения, ве́дуще, яко и вам саме́м и тем Господь есть на Небесех, и обинове́ния лица́ несть у Него (Еф. 6:9).

К оглавлению


Примечание:

* Χωρὶς προκρίματος — без предубеждения.


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!