Свт. Василий Великий. Нравственные правила (51-60).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60


Правило 51.
О ско́рби при виде согрешающих,
как до́лжно обращаться с ними,
когда их избегать
и когда принимать в свое общение

Глава 1. Не равнодушно смотреть до́лжно на грешащих, но скорбеть и плакать о них.

И яко прибли́жися, видев град, плакася о нем, глаголя: яко аще бы разумел и ты, в день сей твой, е́же к миру твоему; ныне же скрыся от очию твоею (Лк. 19:41; Лк. 19:42).

Отнюд слышится в вас блужение, и таково блужение, яково́же ни во языцех именуется, яко некоему имети жену отчую. И вы разгордесте, и не паче плакасте, да измется от среды вас содеявый дело сие (1Кор. 5:1; 1Кор. 5:2).

Да не паки пришедша мя к вам смирит мя Бог мой у вас, и воспла́чуся многих прежде согре́шших и не покаявшихся (2Кор. 12:21).

Глава 2. Не до́лжно молчать, видя согрешающих.

Аще согрешит... брат твой, запрети ему (Лк. 17:3) и проч.

И не приобщайтеся к делом неплодным тмы, паче же и обличайте (Еф. 5:11).

Глава 3. Входить в сближение с согрешающими не для чего иного до́лжно, а только для того, чтобы побудить их к покаянию, если каким-нибудь способом можно сие сделать без греха.

И се, мнози мытари́ и грешницы пришедше возлежаху со Иисусом и со ученики Его. И видевше фарисее, глаголаху учеником Его: почто с мытари и грешники Учитель ваш яст и пие́т? Иисус же слышав рече́ им: не требуют здравии врача, но болящии. Шедше же научи́теся, что̀ есть: милости хощу, а не жертвы? не приидох бо призвати праведники, но грешники на покаяние (Мф. 9:10; Мф. 9:11; Мф. 9:12; Мф. 9:13).

Бяху же приближающеся к Нему вси мы́тарие и грешницы послушати Его. И роптаху фарисее и книжницы, глаголюще, яко Сей грешники приемлет и с ними яст. Рече́ же к ним притчу сию, глаголя: кий человек от вас имы́й сто овец, и погубль едину от них, не оставит ли девятидесяти и девяти в пустыни и и́дет вслед погибшия, до́ндеже обрящет ю? (Лк. 15:1; Лк. 15:2; Лк. 15:3; Лк. 15:4) и проч.

Аще же кто не послушает словесе нашего посланием, сего назна́менуйте и не примешайтеся ему, да посрами́тся; и не аки врага имейте его, но наказу́йте якоже брата (2Фес. 3:14; 2Фес. 3:15).

Аще ли кто оскорбил мене́, не мене́ оскорби, но от ча́сти, да не отягчу всех вас. Доволно бо таковому запрещение сие, е́же от многих; темже сопротивное паче вы да даруете и утешите, да не ка́ко многою скорбию пожерт будет таковый (2Кор. 2:5; 2Кор. 2:6; 2Кор. 2:7).

Глава 4. Отвращаться до́лжно тех, которые пребывают в грехе своем, по употреблении всевозможного о них попечения.

Аще согрешит к тебе брат твой, иди и обличи его между тобою и тем еди́нем. Аще тебе послушает, приобрел еси брата твоего; аще ли тебе не послушает, поими с собою еще единаго или́ два, да при устех двою́ или трие́х свидетелей станет всяк глагол. Аще же не послушает их, повеждь Церкви; аще же и Церковь преслушает, бу́ди тебе якоже язычник и мыта́рь (Мф. 18:15; Мф. 18:16; Мф. 18:17).

Правило 52.
Какое осуждение тем,
которые за нанесенную им,
по мнению их,
обиду, помнят зло

Глава 1. Христианин не должен помнить зла, но обязан от се́рдца прощать тем, которые согрешили пред ним.

Аще ли не отпущаете человеком согрешения их, ни Отец ваш отпустит вам согрешений ваших. Аще бо отпущаете человеком согрешения их, отпустит и вам Отец ваш Небесный (Мф. 6:15; Мф. 6:14).

Правило 53.
О произнесении суждения
и о медлении в суждении

Глава 1. Не до́лжно осуждать друг друга за то, что̀ дозволено Писанием.

Не суди́те, да не судими будете; имже бо судом су́дите, судят вам (Мф. 7:1; Мф. 7:2).

Не суди́те, и не судят вам; и не осуждайте, да не осужде́ни будете (Лк. 6:37).

Ов бо верует ясти вся, а изнемогаяй зелия да яст. Яды́й не яду́щаго да не укоряет, и не яды́й яду́щаго да не осуждает: Бог бо его прият. Ты кто̀ еси судяй чужде́му рабу? Своему Господеви стои́т или падает. Станет же, си́лен бо есть Бог поставити его. Ов убо разсуждает день чрез день, ов же судит на всяк день. Ки́йждо своею мыслию да извествуется. Мудрствуяй день, Господеви мудрствует; и не мудрствуяй день, Господеви не мудрствует. Яды́й, Господеви яст, благодарит бо Бога; и не яды́й, Господеви не яст, и благодарит Бога (Рим. 14:2; Рим. 14:3; Рим. 14:4; Рим. 14:5; Рим. 14:6). И вскоре пото́м: Темже убо кийждо нас о себе слово даст Богу. Не ктому убо друг друга осуждаем (Рим. 14:12; Рим. 14:13).

Да никтоже убо вас осуждает о ядении, или́ о питии, или́ о части праздника, или́ о новомесячиих, или́ о субботах; яже суть стень грядущих (Кол. 2:16; Кол. 2:17).

Глава 2. Не до́лжно медлить в суждении о том, что̀ дозволено в Писании.

Блажен не осуждаяй себе, о немже искушается. А сомняяйся, аще яст, осуждается, зане́ не от веры; всяко же, е́же не от веры, грех есть (Рим. 14:22; Рим. 14:23).

Аще убо умросте со Христом от стихий мiра, почто аки живуще в мiре стязаетеся? Не коснися, ниже́ вкуси, ниже́ осяжи; яже суть вся во истление употреблением, по заповедем и учением человеческим (Кол. 2:20; Кол. 2:21; Кол. 2:22).

Глава 3. Не до́лжно судить о неизвестном.

Темже прежде времене ничтоже суди́те, до́ндеже приидет Господь, Иже во свете приведет тайная тмы и объяви́т советы сердечныя, и тогда похвала будет комуждо от Бога (1Кор. 4:5).

Глава 4. Не до́лжно судить с лицеприятием.

Аще обре́зание приемлет человек в субботу, да не разорится закон Моисеов, на Мя ли гневаетеся, яко всего человека здрава сотворих в субботу? не суди́те на лица́, но праведный суд суди́те (Ин. 7:23; Ин. 7:24).

Глава 5. Никого не до́лжно осуждать, прежде нежели в его присутствии тщательно исследовано дело его, хотя и много обвиняющих.

Глагола Никодим... иже прише́дый к Нему нощию, един сый от них: еда закон наш су́дит человеку, аще не слышит от него прежде и разумеет, что̀ творит? (Ин. 7:50; Ин. 7:51)

Якоже многи дни пребыста ту, Фист сказа́ царю яже о Павле, глаголя: муж некий есть оставлен от Филикса узник, о немже, бывшу ми во Иерусалиме, явиша архиерее и старцы иудейстии, прося́ще нань суда. К нимже отвещах, яко несть обычай римляном выдати человека коего на погибель, прежде даже оклеветаемый не и́мать пред лицем клевещущих его и место ответа приимет о своем согрешении (Деян. 25:14; Деян. 25:15; Деян. 25:16).

Правило 54.
О превозношении заслугами

Глава 1. Не до́лжно высоко о себе думать по причине своих заслуг и унижать прочих.

Рече́ же и ко другим уповающым собою, яко суть праведницы, и уничижающим прочих, притчу сию: человека два внидоста в церковь помолитися; един фарисей, а другий мыта́рь. Фарисей же став, си́це в себе моляшеся: Боже, хвалу Тебе воздаю, яко несмь, якоже прочии человецы, хищницы, неправедницы, прелюбодее, или́ якоже сей мыта́рь. Пощуся двакраты в субботу, десятину даю всего елико притяжу́. Мыта́рь же издалеча стоя́, не хотяше ни о́чию возвести на небо, но бияше перси своя, глаголя: Боже, милостив бу́ди мне грешнику. Глаголю вам, яко сни́де сей оправда́н в дом свой паче онаго: яко всяк возносяйся смири́тся, смиряяй же себе вознесется (Лк. 18:9-14).

Правило 55.
Каков должен быть тот,
кто покушается исправлять ближнего

Глава 1. Сперва до́лжно себя самого́ исправить от какого бы то ни было недостатка и тогда уже́ обвинять в нём другого.

Что̀ же видиши сучец, иже во о́це брата твоего, бервна́ же, е́же есть во о́це твоем, не чуеши? Или́ ка́ко речеши брату твоему: остави, да изму сучец из очесе твоего, и се, бервно во о́це твоем? Лицемере, изми́ пе́рвее бервно из очесе твоего, и тогда у́зриши изъяти сучец из очесе брата твоего (Мф. 7:3; Мф. 7:4; Мф. 7:5).

Сего ради безответен еси, о, человече, всяк судяй, и́мже бо судом су́диши дру́га, себе осуждаеши, та́яжде бо твориши судяй. Вемы же, яко суд Божий есть поистинне на творящих таковая. Помышляеши ли же сие, о, человече, судяй таковая творящым и творя сам та́яжде, яко ты избежиши ли суда Божия? (Рим. 2:1; Рим. 2:2; Рим. 2:3).

Правило 56.
Об усердии к Богу,
об исповедании Божиих дарований
и о благодарении за них

Глава 1. Надобно знать и исповедывать, что от Бога даются всякий благий дар и терпение самых страданий за Христа.

Не может человек приима́ти ничесоже, аще не будет дано ему с Небесе (Ин. 3:27).

Что̀ же и́маши, егоже не́си приял? (1Кор. 4:7).

Благодатию бо есте́ спасе́ни чрез веру; и сие не от вас, Божий дар; не от дел, да никтоже похва́лится (Еф. 2:8; Еф. 2:9).

И сие от Бога, яко вам дарова́ся, е́же о Христе, не токмо е́же в Него веровати, но и е́же по Нем страдати, тойже подвиг иму́ще (Флп. 1:28; Флп. 1:29; Флп. 1:30) и проч.

Глава 2. Не молчать о благодеяниях Божиих, но благодарить за них до́лжно.

Моляшеся же Ему муж, из негоже изыдоша беси, дабы с Ним был. Отпусти же его Иисус, глаголя: возвратися в дом твой и поведай, ели́ка ти сотвори Бог. И и́де, по всему граду пропове́дая, ели́ка сотвори ему Иисус (Лк. 8:38; Лк. 8:39).

Входящу же Ему в некую весь, сретоша Его десять прокаженных мужей, иже сташа издалеча. И тии вознесоша глас, глаголюще: Иисусе Наставниче, помилуй ны. И видев рече́ им: шедше покажи́теся священником. И бысть идущым им, очистишася. Един же от них, видев, яко исцеле́, возврати́ся, со гласом велиим славя Бога, и паде́ ниц при ногу́ Его, хвалу Ему воздая. И той бе самаряни́н. Отвещав же Иисус рече́: не десять ли очи́стишася? да девять где? ка́ко не обретошася возвращшеся дати славу Богу, токмо иноплеменник сей? И рече́ ему: востав иди, вера твоя спасе́ тя (Лк. 17:12-19).

Благодатию же Божиею есмь, е́же есмь (1Кор. 15:10).

Всякое создание Божие добро́, и ничтоже отме́тно, со благодарением приемлемо (1Тим. 4:4).

Правило 57.
О приобретении и о сообщении другим
Божиих дарований

Глава 1. Не до́лжно думать, что дар Божий приобретается деньгами или другим каким примышлением.

Видев же Симон, яко возложением рук апостольских дается Дух Святый, принесе́ им сребро́, глаголя: дади́те и мне власть сию, да, на негоже аще положу ру́це, прии́мет Духа Святаго. Петр же рече́ к нему: сребро твое с тобою да будет в погибель, яко дар Божий непщевал еси сребром стяжати. Несть ти ча́сти ни жребия в словеси сем, ибо сердце твое несть право пред Богом. Покайся убо о злобе твоей сей и молися Богу, аще убо отпу́стится ти помышление се́рдца твоего: в желчи бо горести и союзе неправды зрю тя суща (Деян. 8:18-23).

Глава 2. Каждому по мере веры даются от Бога дарования на пользу.

Имуще же дарования по благодати данней нам различна: аще пророчество, по мере веры (Рим. 12:6).

Комуждо же дается явление Духа на пользу. О́вому бо Духом дается слово премудрости, иному же слово разума, о томже Дусе; другому же вера, темже Духом; иному же дарования исцелений... иному же пророчество, другому же разсуждения духово́м, иному же ро́ди язы́ков, другому же сказания язы́ков (1Кор. 12:7; 1Кор. 12:8; 1Кор. 12:9; 1Кор. 12:10).

Глава 3. Приемлющий благодать Божию даром, должен даром давать ее, а не торговать ею по собственным своим прихотям.

Болящия исцеляйте, прокаженныя очищайте... бесы изгоняйте. Ту́не приясте, ту́не дади́те. Не стяжи́те зла́та, ни сребра́, ни меди при поясе́х ваших (Мф. 10:8; Мф. 10:9).

Рече́ же Петр: сребра́ и зла́та несть у мене́, но е́же и́мам, сие ти даю: во имя Иисуса Христа Назореа востани и ходи. И емь его за десную руку воздви́же (Деян. 3:6; Деян. 3:7).

Никогдаже бо в словеси ласкания быхом к вам, якоже ве́сте, ниже́ в вине лихоимания: Бог свидетель; ни ищуще от человек славы, ни от вас, ни от ине́х, могу́ще в тяготе́ быти, якоже Христовы апостоли, но быхом ти́си посреде вас, якоже доилица греет своя чада. Тако желающе вас, благоволихом пода́ти вам не то́чию благовествование Божие, но и ду́шы своя, зане́же возлю́блени бысте нам (1Фес. 2:5; 1Фес. 2:6; 1Фес. 2:7; 1Фес. 2:8).

Глава 4. Кто с благопризнательностью приял первый Божий дар и тщательно возделал его во славу Божию, тот сподобляется и других даров. А кто не таков, тот лишается дара прежнего, не удостаивается дара, для него приуготовленного, и предается наказанию.

И приступивше ученицы́ Его рекоша Ему: почто притчами глаголеши им? Он же отвещав рече́ им: яко вам дано есть разумети тайны Царствия Небеснаго, онем же не дано есть. Иже бо и́мать, дастся ему и преизбудет (ему); а иже не и́мать, и е́же и́мать, во́змется от него. Сего ради в притчах глаголю им, яко видяще не видят, и слышаще не слышат, ни разумеют. И сбывается в них пророчество Исаиино (Мф. 13:10-14).

Якоже бо человек некий отходя призва́ своя рабы и предаде́ им имение свое: и о́вому убо даде́ пять талант, о́вому же два, о́вому же един, кому́ждо противу силы его; и отыде а́бие. Шед же приемый пять талант, де́ла в них и сотвори другия пять талант. Та́кожде и иже два, приобре́те и той другая два (Мф. 25:14; Мф. 25:15; Мф. 25:16; Мф. 25:17). И несколько ниже: Всякому имущему бо везде дано будет... от неимущаго же, и е́же мнится имея, взято будет от него. И неключимаго раба вве́рзите во тму кромешнюю; ту будет плач и скрежет зубо́м (Мф. 25:29; Мф. 25:30).

Правило 58.
О различии Божиих дарований
и о взаимном согласии тех,
которые по сим дарованиям
стоя́т выше или ниже

Поскольку дарования Духа различны, и как один не может принять всех дарований, так и все приемлют не одно и то же дарование, то надобно каждому целомудренно и с благодарением пребывать в данном ему даровании и всем быть согласными между собою в любви Христовой, подобно членам в теле. А потому низший по дарованиям, в сравнении с превосходящим его, не должен отчаиваться, а высший — презирать меньшего. Ибо разделившиеся между собою и восстающие друг на друга достойны погибели.

Всякое царство раздельшееся на ся запустеет, и всяк град или дом разделивыйся на ся не станет (Мф. 12:25).

Аще же друг друга угрызаете и снедаете, блюдитеся, да не друг от друга истребле́ни будете (Гал. 5:15).

Не о сих же молю токмо, но и о верующих словесе́ их ради в Мя, да вси едино будут, якоже Ты, Отче, во Мне, и Аз в Тебе, да и ти́и в Нас едино будут (Ин. 17:20; Ин. 17:21).

Народу же веровавшему бе сердце и душа́ едина, и не един же что̀ от имений своих глаголаше свое быти, но бяху им вся обща (Деян. 4:32).

Глаголю бо благодатию давшеюся мне, всякому сущему в вас не мудрствовати паче, е́же подобает мудрствовати, но мудрствовати в целомудрии, коемуждо якоже Бог разделил есть меру веры. Якоже бо во единем телеси многи у́ды и́мамы, у́ды же вси не тожде и́мут делание, та́кожде мнози едино тело е́смы о Христе, а по единому друг другу у́ди. Иму́ще же дарования по благодати данней нам различна (Рим. 12:3; Рим. 12:4; Рим. 12:5; Рим. 12:6) и проч.

Молю же вы, братие, именем Го́спода нашего Иисуса Христа, да то́жде глаголете вси, и да не будут в вас распри, да будете же утвержде́ни в томже разумении и в тойже мысли (1Кор. 1:10). Якоже бо тело едино есть и у́ды и́мать многи, вси же у́ди единаго те́ла, мнози суще, едино суть тело, та́ко и Христос. Ибо единем Духом мы вси во едино тело крестихомся, аще иудее, аще е́ллини, или́ раби, или́ свободни (1Кор. 12:12; 1Кор. 12:13), и проч.

Да то́жде мудрствуете, ту же любовь иму́ще, единодушни, единомудренни; ничтоже по рвению или тщеславию, но смиренномудрием друг друга честию болша себе творяще. Не своих си кийждо, но и дружних кийждо смотряйте (Флп. 2:2; Флп. 2:3; Флп. 2:4).

Правило 59.
О малозначительности,
на человеческий взгляд, тех,
которые приемлют Божию благодать

Не до́лжно уничижать споспешников Господней благодати, смотря на их малозначительность. Ибо к ним наипаче благоволит Бог.

Испове́даютися, Отче, Господи небесе и земли́, яко утаил еси сия от премудрых и разумных и открыл еси та младенцем. Ей, Отче, яко та́ко бысть благоволение пред Тобою (Мф. 11:25; Мф. 11:26).

Пришед во отечествие Свое, учаше их на сонмищи их, яко дивитися им и глаголати: откуду Сему премудрость сия и силы? Не Сей ли есть тектонов сын? Не Мати ли Его нарицается Мариам, и братия Его Иаков и Иоси́й, и Симон и Иуда? И сестры́ Его не вся ли в нас суть? Откуду убо Сему сия вся? И блажняхуся о Нем. Иисус же рече́ им: несть пророк без чести, токмо во отечествии своем и в дому́ своем. И не сотвори ту сил многих за неверство их (Мф. 13:54-58).

Видите бо звание ваше, братие, яко не мнози премудри по плоти, не мнози си́льни, не мнози благородни; но бу́яя мiра избра́ Бог, да премудрыя посрами́т, и не́мощная мiра избра́ Бог, да посрами́т крепкая, и худоро́дная мiра и уничиже́нная избра́ Бог, и не сущая, да сущая упразднит, яко да не похва́лится всяка плоть пред Богом (1Кор. 1:26; 1Кор. 1:27; 1Кор. 1:28; 1Кор. 1:29).

Правило 60.
О чести и славе человеческой

Христианин не должен быть пристрастен к славе человеческой и привязан к чести, превышающей меру, но обязан исправлять тех, которые оказывают ему такую честь или думают о нём более надлежащего.

И се, един некий приступль рече́ Ему: Учителю благи́й, что̀ благо сотворю, да и́мам живот вечный? Он же рече́ ему: что̀ Мя глаголеши блага? Никтоже благ, токмо един Бог (Мф. 19:16; Мф. 19:17).

Славы от человек не приемлю (Ин. 5:41). И несколько ниже: Ка́ко вы можете веровати, славу друг от друга приемлюще, и славы, яже от единаго Бога, не ищете? (Ин. 5:44).

Го́ре вам фарисеом, яко лю́бите председания на сонмищих и целования на торжищих (Лк. 11:43).

Никогдаже бо в словеси́ ласкания быхом к вам, якоже ве́сте, ниже́ в вине лихоима́ния: Бог свидетель; не ищуще от человек славы, ни от вас, ни от ине́х (1Фес. 2:5; 1Фес. 2:6).

Якоже бысть вни́ти Петру, сре́те его Корнилий, и пад на ногу́ его поклонися. Петр же воздви́же его, глаголя: востани; и аз сам человек есмь (Деян. 10:25; Деян. 10:26). В нарече́нный же день Ирод, обо́лкся во одежду царску и сед на суди́ще пред народом, глаголаше к ним. Народ же возглашаше: глас Божий, а не человечь. Внезапу же порази́ его Ангел Господень, зане́ не даде́ славы Богу: и быв червьми́ изъяде́н, и́здше (Деян. 12:21; Деян. 12:22; Деян. 12:23).

Правила 61–70


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (
hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!