Свт. Василий Великий. Нравственные правила (41-50).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50


Правило 41.
О том, что Господь пришел
исполнить закон

Глава 1. О Господе дóлжно думать, что Он пришел не на разорение закона и пророков, но для исполнения и добавления тем, чтò еще совершеннее.

(Да) не мните, яко приидох разорити закон, илú пророки; не приидох разорити, но исполнити (Мф. 5:17).

Закон ли убо разоряем верою? Да не будет: но закон утверждаем (Рим. 3:31).

Правило 42.
О твердости в соблазнах

Глава 1. Дóлжно быть не переменчивым, но твердым в вере и не терять благ, приобретаемых о Господе.

А на кáмени сеянное, сие есть слышай слово и áбие с радостию приемлет е; не úмать же кóрене в себе, но приврéменен есть: бывши же печали илú гонению словесé ради, áбие соблажняется (Мф. 13:20; Мф. 13:21).

Темже, братие моя возлюбленная, твéрди бывайте, непостýпни, избыточествующе в деле Господни всегда (1Кор. 15:58).

Чуждýся, яко тáко скоро прелагаетеся от звавшаго вы благодатию Христовою, во úно благовествовáние (Гал. 1:6).

Правило 43.
О различии заповедей закона
и Евангелия

Глава 1. Как закон запрещает худые поступки, так Евангелие запрещает самые сокровенные страстные движения в душé.

Слышасте, яко речéно бысть древним: не убиéши. Иже аще убиéт, повинен есть суду. Аз же глаголю вам: яко всяк гневаяйся на брата своего всýе повинен есть суду (Мф. 5:21; Мф. 5:22).

Не бо иже яве, иудей есть, ни éже яве во плоти, обрéзание; но иже в тайне иудей, и обрéзание сéрдца духом, а не писанием; емуже похвала не от человек, но от Бога (Рим. 2:28; Рим. 2:29).

Глава 2. Как закон в каждом добром деле требует совершенства отчасти, так и Евангелие требует всецелого совершенства.

Вся, елúка úмаши, продаждь и раздай нищым; и имéти úмаши сокровище на Небесú; и грядú вослед Менé (Лк. 18:22).

О Немже и обрéзани бысте обрéзанием нерукотворенным, в совлечении тéла греховнаго плоти, во обрéзании Христове (Кол. 2:11).

Глава 3. Невозможно удостоиться Небесного Царства тем, которые не показали в себе, что евангельская правда больше правды подзаконной.

Аще не избудет правда ваша паче книжник и фарисей, не внúдите в Царствие Небесное (Мф. 5:20).

Аще кто ин мнит надеятися во плоти, аз паче, обрезан осмодневно, от рóда Израилева, колена Вениаминова, еврéин от еврей, по закону фарисей, по ревности гонúх Церковь Божию, по правде законней быв непорочен. Но яже ми бяху приобрéтения, сия вмених Христа ради тщетý. Но убо вменяю вся тщетý быти за превосходящее разумение Христа Иисуса Гóспода моего, Егóже ради всех отщетúхся, и вменяю вся умéты быти, да Христа приобрящу и обрящуся в Нем, не имый моея правды, яже от закона, но яже верою (Иисус) Христовою, сущую от Бога правду (Флп. 3:4; Флп. 3:5; Флп. 3:6; Флп. 3:7; Флп. 3:8; Флп. 3:9).

Правило 44.
О том, что бремя Господне легко,
а грех тяжел

Глава 1. Иго Христово блáго, и бремя Христово легко, упокоивает восприявших на себе оное, а всё чуждое евангельскому учению тяжело и обременительно.

Приидúте ко Мне вси труждающиися и обремененнии, и Аз упокою вы; возмите иго Мое на себе и научúтеся от Менé, яко кроток есмь и смирéн сердцем; и обрящете покой душáм вашим. Иго бо Мое блáго, и бремя Мое легко есть (Мф. 11:28; Мф. 11:29; Мф. 11:30).

Правило 45.
О равном всех чествовании
и смиренномудрии

Глава 1. Невозможно удостоиться Небесного Царства тем, которые во взаимном оказывании друг другу равной чáсти не подражают детям.

Аминь глаголю вам, аще не обратитéся и будете яко дети, не внúдете в Царство Небесное (Мф. 18:3).

Глава 2. Кто желает в Царстве Небесном удостоиться большей славы, тот должен любить здесь смирение и унижение пред другими.

Иже убо смирúтся яко отрочá сие, той есть бóлий во Царствии Небеснем (Мф. 18:4). Но иже аще хóщет в вас вящший быти, да будет вам слуга (Мф. 20:26).

И иже аще хóщет в вас быти первый, да будет всем раб (Мк. 10:44).

Ничтоже по рвению или тщеславию, но смиренномудрием друг друга честию бóлша себе творяще (Флп. 2:3).

Правило 46.
О тщательном преуспеянии
в великом или малом

Глава 1. Сравнительно с порядком, какой соблюдаем в делах маловажных, требуется от нас тщательное преуспеяние и в делах важнейших.

Кóждо вас в субботу не отрешает ли своего вола или осла от яслий и вед напаяет? Сию же дщерь Авраамлю сущу, юже связá сатана, се, осмоенáдесяте лето, не достояше ли разрешитися ей от юзы сея в день субботный? (Лк. 13:15; Лк. 13:16).

Глаголаше же притчу к ним, кáко подобает всегда молúтися и не стужати, ...судия бе некий в некоем граде, Бога не бояся и человек не срамляяся. Вдова же некая бе во граде том; и прихождаше к нему, глаголющи: отмсти менé от соперника моего. И не хотяше на долзе врéмени. Последú же речé в себе: аще и Бога не боюся, и человек не срамляюся, но занé творит ми труды вдовица сия, отмщу ея: да не до конца приходящи застоúт менé. Речé же Господь: слышите, чтò судия неправды глаголет? Бог же не úмать ли сотворити отмщение избрáнных Своих, вопиющих к Нему день и нощь..? (Лк. 18:1-7).

Никтоже (бо) воин бывая обязуется куплями житейскими, да воеводе угоден будет. Аще же и подвизается кто, не венчается, аще не законно мучен будет (2Тим. 2:4; 2Тим. 2:5).

Глава 2. Обличенные в презрении важнейшего и в нерадении об оном подвергнутся большему осуждению сравнительно с теми, которые и в менее важном показали в себе страх вследствие веры и тщательность вследствие похвального вожделения.

Царица южская востанет на суд с мýжи рóда сего и осудит их; яко приúде от конец землú слышати премудрость Соломонову; и се, мнóжае Соломона зде (Лк. 11:31).

Мýжие ниневúтстии востанут на суд с родом сим и осудят его, яко покаяшася проповедию Иониною; и се, бóле Ионы зде (Мф. 12:41).

Глава 3. Показывающий тщательность в менее важном не должен презирать важнейшего, но исполняя преимущественно важнейшие заповеди, обязан он успевать и в менее важном.

Гóре вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко одесятствуете мятву и копр и кúмин, и остáвисте вящшая закона, суд и милость и веру: сия же подобáше творити, и онех не оставляти. Вожди слепúи, оцеждающии комары, велблуды же пожирающе (Мф. 23:23; Мф. 23:24).

Правило 47.
О богатстве, и о нищете,
и о том, чтò за ними последует

Глава 1. О том, что дóлжно собирать себе сокровище не на земле, а на Небе; и о том, какой есть способ собирать сокровище на Небе.

Не скрывайте себе сокровищ на землú, идéже червь и тля тлит, и идéже тáтие подкóпывают и крáдут; скрывайте же себе сокровище на Небеси, идéже ни червь, ни тля тлит, и идéже тáтие не подкóпывают, ни крáдут (Мф. 6:19; Мф. 6:20).

Продадите имения ваша и дадúте милостыню. Сотворите себе влагалища неветшающа, сокровище неоскудеемо на Небесех (Лк. 12:33).

Вся, елúка úмаши, продаждь и раздай нищым; и имéти úмаши сокровище на Небеси (Лк. 18:22).

Благоподатливым быти, общителным, сокровищующе себе основание добрó в будущее, да приúмут истинную жизнь (1Тим. 6:18; 1Тим. 6:19).

Правило 48.
О благотворении братиям
и о занятии для сего работою

Глава 1. Дóлжно быть милостивым и щедрым. Кто не таков, тот осуждается.

Блажéни милостивии, яко тúи помиловани будут (Мф. 5:7).

Всякому же просящему у тебé, дай (Лк. 6:30).

Нелюбовны... немúлостивны. Нéцыи же и оправдание Божие разумевше, яко таковая творящии достойни смерти суть (Рим. 1:31; Рим. 1:32).

Благоподатливым быти, общителным (1Тим. 6:18).

Глава 2. Кто имеет у себя больше, нежели сколько потребно на нýжды житейские, тот обязан всё сие употреблять на благотворения по заповеди Гóспода, Который и даровал нам всё, чтò ни имеем.

Имеяй две ризе, да подаст неимущему; и имеяй брáшна, тáкожде да творит (Лк. 3:11).

Чтò же úмаши, егоже нéси приял? (1Кор. 4:7).

Ваше избыточествие во óнех лишение, да и óнех избыток будет в ваше лишение, яко да будет равенство, якоже есть писано: иже многое, не преумножил есть; и иже малое, не умáлил (Исх. 16:18; 2Кор. 8:14; 2Кор. 8:15).

Глава 3. По слову Господню, дóлжно не обогащаться, но быть нищим.

Блажени нищии духом, яко ваше есть Царствие Божие (Лк. 6:20). Гóре вам богатым, яко восприемлете утешение ваше (Лк. 6:24).

Яже во глубине нищета их избыточествова в богатство простоты их (2Кор. 8:2).

А хотящии богатитися впáдают в напасти и сеть, и в похоти многи несмысленны и вреждающыя, яже погружают человеки во всегубителство и погибель; корень бо всем злым сребролюбие есть, егоже нéцыи желающе заблудиша от веры, и себе пригвоздúша болезнем многим (1Тим. 6:9; 1Тим. 6:10).

Глава 4. Не дóлжно заботиться об избытке нужного для жизни и прилагать старание о пресыщении и о пышности, но надобно быть чистым от всякого вида любостяжания и щегольства.

Блюдите и хранитеся от всякого лихоимства, яко не внегда избыточествовати кому живот его есть от имения его (Лк. 12:15).

Да украшают себе не в плетениих, ни златом, илú бúсерми, илú ризами многоценными (1Тим. 2:9). Имеюще же пищу и одеяние, сими доволни будем (1Тим. 6:8).

Глава 5. Не дóлжно беспокоиться о собственной своей нужде и возлагать надежду на приготовленное для настоящей жизни, но надобно препоручать себя Богу.

Не можете Богу работати и мамóне. Сего ради глаголю вам: не пецытеся душею вашею, чтò ясте, илú чтò пиéте; ни телом вашим, во чтò облечéтеся. Не душá ли бóлши есть пищи, и тело одежди? Воззрите на птицы небесныя, яко не сеют, ни жнут, ни собирают в житницы, и Отец ваш Небесный питает их. Не вы ли паче лучши их естé? Ктò же от вас пекúйся может приложити возрасту своему лакоть един? И о одежди чтò печéтеся? Смотрúте крин сéлных, кáко растут: не труждаются, ни прядут. Глаголю же вам, яко ни Соломон во всей славе своей облечéся, яко един от сих. Аще же сено селное, днесь суще и ýтре в пещь вметаемо, Бог тáко одевает, не много ли паче вас, маловери? Не пецытеся убо, глаголюще: чтò ямы, илú чтò пиéм, илú чим одéждемся? Всех бо сих языцы ищут, весть бо Отец ваш Небесный, яко требуете сих всех. Ищúте же прежде Царствия Божия и правды Его, и сия вся приложáтся вам. Не пецытеся убо на ýтрей, ýтрений бо собою печется; довлеет днéви злоба его (Мф. 6:24-34).

Человеку некоему богату угобзúся нива; и мысляше в себе, глаголя: чтò сотворю, яко не úмам гдè собрати плодов моих? И речé: се сотворю: разорю житницы моя и бóлшия созижду, и соберу ту вся приплодия моя и благая моя: и рекý душú моей: душé, úмаши многа блáга, лежаща на лéта многа: почивай, яждь, пий, веселúся (Лк. 12:16; Лк. 12:17; Лк. 12:18; Лк. 12:19) и проч.

Богатым в нынешнем вéце запрещай не высокомýдрствовати, нижé уповати на безвестность богатства, но на Бога... дающаго нам вся обилно в наслаждение (1Тим. 6:17).

Глава 6. Дóлжно заботиться и иметь попечение о нуждах братий по воле Господней.

Приидúте, благословеннии Отца Моего, наследуйте уготованное вам Царствие от сложения мiра. Взалкахся бо, и дáсте Ми ясти; возжадáхся, и напоúсте Мя; странен бех, и введосте Менé; наг, и одéясте Мя; болен, и посетисте Менé; в темнице бех, и приидóсте ко Мне (Мф. 25:34; Мф. 25:35; Мф. 25:36). И вскоре потóм: Аминь глаголю вам, понéже сотворúсте единому сих братий Моих менших, Мне сотвористе (Мф. 25:40).

Возвед убо Иисус очи и видев, яко мног народ грядéт к Нему, глагола к Филиппу: чим купим хлéбы, да ядят сúи? (Ин. 6:5) и проч.

О милостыни же, яже ко святым, якоже устрóих церквам галатийским, тáко и вы сотворяйте. По единей от суббот кúйждо вас да полагает у себе сохраняя, éже аще чтò благопоспешúтся, да не егда прииду, тогда собрания бывают (1Кор. 16:1; 1Кор. 16:2).

Глава 7. Кто в силах, тот должен работать и делиться с имеющими нужду. Ибо кто не хочет работать, тот не признается достойным и есть.

Достоин бо есть делатель пищи своея (Мф. 10:10).

Вся сказах вам, яко тáко труждающымся подобает заступати немощныя, поминати же слово Гóспода Иисуса, яко Сам речé: блаженнее есть паче даяти, нежели приимáти (Деян. 20:35).

Крадый ктому да не крáдет, но паче да труждается, делая своима рукáма благое, да úмать подáяти требующему (Еф. 4:28).

Егда бехом у вас, сие завещавáхом вам, яко аще кто не хощет делати, нижé да яст (2Фес. 3:10).

Правило 49.
О мире и примирении

Глава 1. Дóлжно и других убеждать к миру во Христе.

Блажени миротворцы, яко тúи сынове Божии нарекутся (Мф. 5:9).

Мир оставляю вам, мир Мой даю вам (Ин. 14:27).

Правило 50.
О входящем в тяжбу
и ищущем удовлетворения себе
или другому

Глава 1. Не дóлжно входить в тяжбу даже об одежде, необходимой к прикрытию своего тéла.

Биющему тя в ланиту, подаждь и другую; и от взимающаго ти ризу, и срачúцу не возбранú. Всякому же просящему у тебе, дай; и от взимающаго твоя не истязýй (Лк. 6:29; Лк. 6:30).

Смеет ли кто... вещь имея ко иному, судитися от неправедных, а не от святых? (1Кор. 6:1). И несколько ниже: Ужé убо отнюд вам срам есть, яко тяжбы úмате междý собою. Почтó не паче обúдими естé? почтó не паче лишéни бываете? Но вы сами обúдите и лишаете, да еще братию (1Кор. 6:7; 1Кор. 6:8).

Глава 2. Не дóлжно ссориться или мстить самомý за себя, но по Господней заповеди если можно, со всеми надобно иметь мир.

Слышасте, яко речéно бысть: око за око, и зуб за зуб. Аз же глаголю вам не противитися злу; но аще тя кто ударит в десную твою ланиту, обрати ему и другую (Мф. 5:38; Мф. 5:39) и проч.

Любовь имейте в себе и мир имейте междý собою (Мк. 9:50).

Ни единому же зла за зло воздающе, промышляюще добрая пред всеми человеки. Аще возможно, éже от вас, со всеми человеки мир имейте. Не себе отмщающе, возлюбленнии, но дадúте место гневу (Рим. 12:17; Рим. 12:18; Рим. 12:19).

Рабу же Господню не подобает сваритися, но тиху быти ко всем (2Тим. 2:24).

Глава 3. Даже в отмщение за обиду другому не дóлжно мстить обидевшему.

Тогда приступльше возложиша рýце на Иисуса и яша Его. И се, един от сущих со Иисусом, простер руку, извлечé нож свой, и удáри раба архиереова, и урéза ему ухо. Тогда глагола ему Иисус: возврати нож твой в место его, вси бо приемшии нож ножем погибнут (Мф. 26:50; Мф. 26:51; Мф. 26:52).

И посла вестники пред лицем Своим; и изшедше внидоша в весь самарянску, яко да уготовят Ему. И не прияша Его, яко лице Его бе грядущее во Иерусалим. Видевша же ученика Его Иаков и Иоанн, рéста: Господи, хощеши ли, речéма, да огнь снидет с небесé и потребит их, якоже и Илиа сотворú? Обращься же запретú úма и речé: не вéста, коего духа естá вы (Лк. 9:52; Лк. 9:53; Лк. 9:54; Лк. 9:55; Лк. 9:56).

Правила 51–60


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (
hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!