Свт. Василий Великий. Нравственные правила (21-30).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30


Правило 21.
О приобщении Тéла и Крови Христовых
и какое намерение онаго

Глава 1. И для самой вечной жизни необходимо причащение Тéла и Крови Христовых.

Аминь, аминь глаголю вам: аще не снéсте Плоти Сына Человеческаго, ни пиéте Крóве Его, живота не úмате в себе. Ядый Мою Плоть и пияй Мою Кровь úмать живот вечный (Ин. 6:53; Ин. 6:54) и проч.

Глава 2. Приступающий к причащению без разумения намерения, для которого дается причащение Тéла и Крови Христовых, не получает от сего пользы; а причащающийся недостойно — осуждается.

Аминь, аминь глаголю вам: аще не снéсте Плоти Сына Человеческаго, ни пиéте Крóве Его, живота не úмате в себе (Ин. 6:53). И несколько ниже: Вéдый же Иисус в Себе, яко ропщут о сем ученицы Его, речé им: сие ли вы блазнúт? аще убо ýзрите Сына Человеческаго восходяща, идéже бе прежде? Дух есть, иже оживляет, плоть не пользует ничтоже; глаголы, яже Аз глаголах вам, дух суть и живот суть (Ин. 6:61; Ин. 6:62; Ин. 6:63).

Тéмже иже аще яст хлеб сей или пиéт чашу Господню недостойне, повинен будет Телу и Крóви Господни. Да искушает же человек себе, и тáко от хлéба да яст и от чаши да пиéт. Ядый бо и пияй недостойне, суд себе яст и пиéт, не разсуждая Тéла Господня (1Кор. 11:27; 1Кор. 11:28; 1Кор. 11:29).

Глава 3. С каким намерением дóлжно есть Тело и пить Кровь Господню? В воспоминание Господня послушания даже до смерти, чтобы живущие жили ужé не для себя, но для Умершего за них и Воскресшего.

И приúм хлеб, хвалу воздав преломú, и дадé им, глаголя: сие есть Тело Мое, éже за вы даéмо; сие творúте в Мое воспоминание. Тáкожде же и чашу по вéчери, глаголя: сия чаша новый завет Моею Кровию, яже за вы проливается (Лк. 22:19; Лк. 22:20).

Яко Господь Иисус в нощь, в нюже предан бывáше, приéмь хлеб, и благодарив преломú, и речé: приимúте, ядúте, сие есть Тело Мое, éже за вы ломúмое; сие творúте в Мое воспоминание. Тáкожде и чашу по вéчери, глаголя: сия чаша новый завет есть в Моей Крóви: сие творúте, елúжды аще пиéте, в Мое воспоминание. Елúжды бо аще ясте хлеб сей и чашу сию пиéте, смерть Господню возвещаете, дóндеже приúдет (1Кор. 11:23; 1Кор. 11:24; 1Кор. 11:25; 1Кор. 11:26).

Ибо любы Божия обдержúт нас суждших сие: яко аще един за всех ýмре, то убо вси умрóша. Христос же за всех ýмре, да живущии не ктому себе живут, но умершему за них и воскресшему, чтоб многим стать единым Телом о Христе (2Кор. 5:14; 2Кор. 5:15).

Хлеб, егóже лóмим, не общение ли Тéла Христова есть? Яко един хлеб, едино тело есмы мнóзи; вси бо от единаго хлéба причащаемся (1Кор. 10:16; 1Кор. 10:17).

Глава 4. Причащающийся Святых Таин должен песнословить Гóспода.

Ядýщым же им, приéмь Иисус хлеб и благословив преломú, и даяше учеником (Мф. 26:26) и проч. К сему присовокупляет: И воспéвше изыдóша в гору Елеонску (Мф. 26:30).

Правило 22.
Кàк иной отчуждается от Бога
и посредством чего делается близким Богу

Глава 1. Соделание греха отчуждает от Гóспода и сродняет с диаволом.

Аминь, аминь глаголю вам, яко всяк творяй грех раб есть греха (Ин. 8:34). Вы отца вашего (диавола) естé и похоти отца вашего хóщете творúти (Ин. 8:44).

Егда бо рабú бéсте греха, свобóдни бéсте от правды (Рим. 6:20).

Глава 2. Близость с Господом познаéтся не по плотскому сродству, а по тщательности в исполнении воли Божией.

Иже есть от Бога, глаголов Божиих послушает (Ин. 8:47).

И возвестиша Ему, глаголюще: Мáти Твоя и братия Твоя вне стоят, вúдети Тя хотяще. Он же отвещав речé к ним: Мáти Моя и братия Моя сии суть, слышащии слово Божие, и творящии е (Лк. 8:20; Лк. 8:21).

Вы дрýзи Мои естé, аще творитé, елúка Аз заповéдаю вам (Ин. 15:14).

Елúцы бо Духом Божиим вóдятся, сии суть сынове Божии (Рим. 8:14).

Правило 23.
Об одолеваемых даже теми грехами,
которые ненавидят

Глава 1. Невольно вовлекамый в грех должен знать о себе, что им обладает другой предшествовавший грех, которому он добровольно служит и которым ужé вводится и в те грехи, в какие бы не хотелось впасть.

Вéмы бо, яко закон духовен есть; аз же плóтян есмь, продан под грех. Éже бо содеваю, не разумею; не éже бо хощý, сие творю, но éже ненáвижду, тò содéловаю. Аще ли, éже не хощý, сие творю, хвалю закон яко добр. Ныне же не ктомý аз сие содеваю, но живый во мне грех. Вем бо, яко не живет во мне, сúречь во плóти моей, доброе; éже бо хотети прилежит ми, а éже содеяти доброе, не обретаю. Не éже бо хощý доброе, творю, но éже не хощý злое, сие содеваю. Аще ли, éже не хощý аз, сие творю, ужé не аз сие творю, но живый во мне грех (Рим. 7:14; Рим. 7:15; Рим. 7:16; Рим. 7:17; Рим. 7:18; Рим. 7:19; Рим. 7:20).

Правило 24.
О лжи и истине

Глава 1. Не дóлжно лгать, но во всяком случае надобно говорить истину.

Бýди же слово ваше: ей, ей; ни, ни; лúшше же сею от неприязни есть (Мф. 5:37).

Отлóжше лжу, глаголите истину кúйждо ко искреннему своему (Еф. 4:25).

Не лжите друг на друга (Кол. 3:9).

Правило 25.
Об уподоблении, по возможности, Богу
и святым

Глава 1. Не дóлжно уподобляться тем, которые чужды учения Господня, а надобно по данной нам от Бога силе подражать Богу и святым Его.

Вéсте, яко князи язык господствуют ими, и велиции обладают ими; не тáко будет в вас; но иже аще хощет в вас вящший быти, да будет вам слуга; и иже аще хощет в вас быти первый, бýди вам раб. Якоже Сын Человеческий не приúде, да послужат Ему, но послужúти и дáти дýшу Свою избавление за многих (Мф. 20:25; Мф. 20:26; Мф. 20:27; Мф. 20:28).

Не сообразуйтеся веку сему, но преобразуйтеся обновлением ума вашего, во éже искушáти вам, чтò есть воля Божия (Рим. 12:2).

Подражателе мне бывайте, якоже и аз Христу (1Кор. 11:1).

Правило 26.
О празднословии и о наблюдении,
чтоб речи были полезны

Глава 1. Не дóлжно делать вопросов бесполезных и спорных.

Сия воспоминай, засвидетелствуя пред Господем, не словопрéтися, ни на кýюже потребу, на разорение слышащих (2Тим. 2:14). Бýих же и ненаказанных стязаний отрицайся, вéдый, яко раждают свары (2Тим. 2:23).

Глава 2. Не дóлжно произносить праздного слóва, от которого нет никакой пользы. Ибо говорить или и делать даже доброе не к созиданию веры — значит оскорблять Святого Божия Духа.

Глаголю же вам, яко всяко слово праздное, éже аще рекут человецы, воздадят о нем слово в день судный (Мф. 12:36).

Всяко слово гнúло да не исхóдит из уст ваших, но тóчию éже есть благо к созданию веры, да даст благодать слышащим. И не оскорбляйте Духа Святаго Божия, Имже знáменастеся в день избавления (Еф. 4:29; Еф. 4:30).

Правило 27.
К подтверждению того,
чтò делаем или говорим,
надобно прежде всего пользоваться
свидетельством Писания,
а потóм ужé и тем,
чтò известно
из общего употребления

Глава 1. Всякое слово или дело дóлжно подтверждать свидетельством богодухновенного Писания в удостоверение добрых и в посрамление злонравных.

И пристýпль к Нему искуситель речé: аще Сын еси Божий, рцы, да кáмение сие хлéбы будут. Он же отвещав речé: писано есть: не о хлебе едúнем жив будет человек, но о всяцем глаголе исходящем изо уст Божиих (Мф. 4:3; Мф. 4:4).

И испóлнишася вси Духа Свята и начáша глаголати иными языки, якоже Дух даяше им провещавáти (Деян. 2:4).

Ужасáхуся же вси и недоумевáхуся, друг ко другу глаголюще: чтò убо хощет сие быти? Инúи же ругающеся глаголаху, яко вином исполнени суть. Став же Петр со единонáдесятьми, воздвúже глас свой и речé им: мýжие иудейстии и живущии во Иерусалиме вси, сие вам разумно да будет, и внушúте глаголы моя; не бо, якоже вы непщýете, сúи пияни суть, есть бо час третий дне; но сие есть речéнное пророком Иоилем (Иоил. 2:28): и будет в последния дни, глаголет Господь, излию от Духа Моего на всяку плоть, и прорекут (Деян. 2:12; Деян. 2:13; Деян. 2:14; Деян. 2:15; Деян. 2:16; Деян. 2:17) и проч.

Глава 2. И известным из природы и обычая в общежитии дóлжно пользоваться к подтверждению того, чтò делаем или говорим.

Внемлúте же от лживых пророк, иже приходят к вам во одеждах овчих, внутрь же суть вóлцы хúщницы; от плод их познáете их. Еда объемлют от терния грóзды, илú от рéпия смоквы? Тáко всяко древо доброе плоды добры творит, а злое древо плоды злы творит (Мф. 7:15; Мф. 7:16; Мф. 7:17) и проч.

И роптáху книжницы на Него и фарисее, ко учеником Его глаголюще: почтó с мытарú и грешники ясте и пиéте? И отвещав Иисус речé к ним: не требуют здравии врача, но болящии (Лк. 5:30; Лк. 5:31).

Никтóже (бо) воин бывая обязуется куплями житейскими, да воеводе угоден будет. Аще же и подвизается ктò, не венчается, аще не законно будет подвизатися (2Тим. 2:4; 2Тим. 2:5).

Правило 28.
О различении людей добрых и недобрых

Глава 1. Не дóлжно просто и без исследования увлекаться людьми, которые носят на себе личину истины, но надобно узнавать каждого по признакам, какие даны в Писании.

Внемлúте же от лживых пророк, иже приходят к вам во одеждах овчих, внутрь же суть вóлцы хúщницы; от плод их познáете их (Мф. 7:15; Мф. 7:16).

О сем разумеют вси, яко мои ученицы естé, аще любовь úмате междý собою (Ин. 13:35).

Тéмже сказýю вам, яко никтóже, Духом Божиим глаголяй, речéт анафема Иисуса (1Кор. 12:3).

Правило 29.
О том, кàк можем уверять
в своем звании

Глава 1. Каждый собственными делами своими должен удостоверять в своем звании.

Та делá, яже Аз творю, свидетелствуют о Мне, яко Отец Мя послá (Ин. 5:36).

Аще не творю делá Отца Моего, не имúте Ми веры; аще ли творю, аще и Мне не веруете, делóм (Моим) веруйте: да разумеете и вéруете, яко во Мне Отец, и Аз в Нем (Ин. 10:37; Ин. 10:38).

Ни едино ни в чéмже дающе претыкание, да служение безпорочно будет, но во всем представляюще себе якоже Божия слугú, в терпении мнóзе, в скóрбех (2Кор. 6:3; 2Кор. 6:4) и проч.

Правило 30.
О чествовании того,
чтò посвящено Богу

Глава 1. Святыни не дóлжно предавать поруганию, присоединяя к ней что-нибудь из служащего к общему употреблению.

И внúде Иисус в церковь Божию и изгнá вся продающыя и купýющыя в церкви, и трапéзы торжникóм испровéрже и седáлища продающих гóлуби, и глагола им: писано есть: храм Мой храм молитвы наречéтся (см.: Ис. 56:7); вы же сотворúсте и вертеп разбóйником (Мф. 21:12; Мф. 21:13).

Еда бо домов не úмате, во éже ясти и пúти? Илú о церкви Божией нерадитé и срамляете не имýщыя? (1Кор. 11:22). Аще ли кто áлчет, в домý да яст, да не в грех схóдитеся (1Кор. 11:34).

Глава 2. Посвященное Богу дотоле дóлжно чествовать как святыню, пока пребывает на то воля Божия.

Иерусалиме, Иерусалиме, избúвый пророки и кáмением побивáяй пóсланныя к тебе, колькрáты восхотех собрáти чада твоя, якоже собирает кóкош птенцы своя под крилé, и не восхотéсте. Се, оставляется вам дом ваш пуст (Мф. 23:37; Мф. 23:38).

Правила 31–40


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (
hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!