Свт. Василий Великий. Нравственные правила (11-20).

Святитель Василий Великий

Нравственные правила


Правила 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20


Правило 11.
О готовности во всякое время
и о неукоснительном тщании тех,
которые стараются о благоугождении Богу

Глава 1. Зная опасность коснения, всегда дóлжно трезвиться и быть готовым к тщательному совершению дéла Божия.

Да будут чрéсла ваша препоясана, и светилницы горящии; и вы подобни человеком чающым Гóспода своего, когда возвратится от брака, да пришедшу и толкнувшу, áбие отверзут ему. Блажени раби тúи, úхже пришед Господь обрящет бдящих; аминь глаголю вам, яко препояшется и посадит их, и минýв послужит им. И аще приúдет во вторую стражу, и в третию стражу приидет, и обрящет (их) тáко, блажени суть раби тúи. Се же вéдите, яко аще бы ведал господин хрáмины, в кий час тать приúдет, бдел убо бы, и не бы дал подкопати дóму своего; и вы убо бýдите готови; яко, воньже час не мните, Сын Человеческий приúдет (Лк. 12:35; Лк. 12:36; Лк. 12:37; Лк. 12:38; Лк. 12:39; Лк. 12:40) и проч.

А о лéтех и о временéх, братие, не трéбе есть вам писáти, сами бо вы известно вéсте, яко день Господень, якоже тать в нощú, тако приúдет (1Фес. 5:1; 1Фес. 5:2). И несколько ниже: Темже убо да не спим, якоже и прочии, но бодрствуим и трезвимся (1Фес. 5:6).

Глава 2. Всякое время дóлжно почитать удобным к тщательному совершению благоугодного Богу.

Мне подобает делати делá Пославшаго Мя, дóндеже день есть (Ин. 9:4).

Темже, возлюбленнии мои, якоже всегда послушасте мене, не якоже в пришествии моем тóчию, но ныне много паче во отшествии моем, со страхом и трепетом свое спасение содевайте (Флп. 2:12).

Правило 12.
О судах Божиих и о страхе,
какой должны они внушать

Глава 1. Дóлжно не пренебрегать судами Божиими, но бояться их, хотя воздаяние и не тотчас следует.

Убойтеся же паче могущаго и дýшу и тело погубити в геенне (Мф. 10:28).

Аще же речет раб той в сердцы своем: коснит господин мой приитú; и начнет бити рабы и рабыни, ясти же и пити и упиватися; приúдет господин раба того в день, вóньже не чает, и в час, воньже не весть; и растешет его, и часть его с неверными положúт (Лк. 12:45; Лк. 12:46).

Се, здрав еси: ктому не согрешай, да не горше ти чтò будет (Ин. 5:14).

Никтоже вас да льстит суетными словесы, сих бо ради грядéт гнев Божий на сыны непокоривыя (Еф. 5:6).

Глава 2. Вразумленный по совершении первых грехов и сподобившийся получить прощение, если согрешает снова, уготовляет себе тягчайший прежнего суд гнева.

Се, здрав еси: ктому не согрешай, да не горше ти чтò будет (Ин. 5:14).

Глава 3. Когда некоторые подпадают суду гнева Божия, тогда прочие, убоявшись, должны вразумиться.

Приидоша же нецыи в то время повéдающе Ему о галилеех, ихже кровь Пилат смесú с жертвами их. И отвещав Иисус речé им: мнитé ли, яко галилéане сии грéшнейши паче всех галилеан бяху, яко тáко пострáдаша? Ни, глаголю вам; но аще не покаетеся, вси тáкожде погибнете. Илú óни осмьнáдесяте, на нихже падé столп силоамский и побú их, мните ли, яко тии дóлжнейши бяху паче всех (человек) живущих во Иерусалиме? Ни, глаголю вам; но аще не покаетеся, вси тáкожде погибнете (Лк. 13:1; Лк. 13:2; Лк. 13:3; Лк. 13:4; Лк. 13:5).

Слышав же Ананиа словесá сия, пад úздше; и бысть страх велик на всех слышащих сия (Деян. 5:5).

Ни ропщúте, якоже нецыи от них ропташа и погибоша от всегубителя. Сия же вся óбрази прилучахуся óнем; писана же быша в научение наше, в нихже концы век достигоша (1Кор. 10:10; 1Кор. 10:11).

Глава 4. Часто и самым порочным делам предается иной в наказание за прежнее нечестие.

И якоже не искусиша имети Бога в разуме, (сего ради) предадé их Бог в неискусен ум, творити неподобная (Рим. 1:28).

Занé любвé истины не прияша, во éже спастися им. И сего ради пóслет им Бог действо льсти, во éже веровати им лжи (2Фес. 2:10; 2Фес. 2:11).

Глава 5. На милость преклоняет Бога не множество грешников, но благоугождающий Богу, будет ли это муж или жена.

Поистине же глаголю вам: многи вдовицы беша во дни Илиины во Израили, егда заключúся небо три лета и месяц шесть, яко бысть глад велик по всей землú. И ни ко единой их послан бысть Илиа, токмо в Сарепту Сидонскую к женé вдовице (Лк. 4:25; Лк. 4:26).

Не хощу же вас не ведети, братие, яко отцы наши вси под облаком быша, и вси сквозé море проидоша; и вси в Моисеа крестишася во облаце и в мóри; и вси тóжде брашно духовное ядоша... пияху бо от духовнаго последующаго Кáмене; Камень же бе Христос. Но не во множайших их благоволи Бог, поражéни бо быша в пустыни (1Кор. 10:1; 1Кор. 10:2; 1Кор. 10:3; 1Кор. 10:4; 1Кор. 10:5).

Правило 13.
Об отриновении Божиих изволений
и о прекословии иным,
или о послушании Божией воле
и о соблюдении оной

Глава 1. Всякое прекословие, хотя оно от приязненного и благоговейного расположения, отчуждает прекословящего от Гóспода; всякое же слово Господне дóлжно принимать со всею несомненностью.

И начáт умывати нóги учеником и отирати лéнтием, имже бе препоясан. Приúде же к Симону Петру, и глагола Ему той: Господи, Ты ли мои умыеши нóзе? Отвещá Иисус и речé ему: éже Аз творю, ты не вéси ныне, уразумéеши же по сих. Глагола Ему Петр: не умыеши ногу моею во веки. Отвеща ему Иисус: аще не умыю тебе, не úмаши чáсти со Мною (Ин. 13:5; Ин. 13:6; Ин. 13:7; Ин. 13:8).

Глава 2. Не дóлжно последовать человеческим преданиям до отриновения Божиих заповедей.

Потóм же вопрошаху Его фарисее и книжницы: почто ученицы Твои не ходят по преданию старец, но неумовенными руками ядят хлеб? Он же отвещав речé им, яко дóбре прорóчествова Исаиа о вас лицемерех, якоже есть писано: сúи людие устнами Мя чтут, сердце же их далече отстоит от Мене, всуе же чтут Мя, учáще учением, заповедем человеческим (Мк. 7:5; Мк. 7:6; Мк. 7:7).

Оставльше бо заповедь Божию, дéржите предания человеческая (см.: Ис. 29:13), и проч.

Глава 3. Неопустительно дóлжно соблюдать всё преданное Господом в Евангелии и чрез апостолов.

Шедше убо научúте вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа, учáще их блюсти вся, елúка заповéдах вам (Мф. 28:19; Мф. 28:20).

Бéста же праведна оба пред Богом, ходяща во всех заповедех и оправданиих Господних безпорочна (Лк. 1:6). Слушаяй вас, Мене слушает; оппметаяйся вас, Мене отметается (Лк. 10:16).

Темже убо, братие, стойте и держúте предания, úмже научúстеся или словом, или посланием нашим (2Фес. 2:15).

Глава 4. Не дóлжно собственной своей воли предпочитать воле Господней; но при всяком деле надобно искать, какая есть воля Божия, и исполнять ее.

Яко не ищу воли Моея, но воли пославшаго Мя Отца (Ин. 5:30).

И поклóнь колéна моляшеся, глаголя: Отче, аще вóлиши мимонестú чашу сию от Мене; обáче не Моя воля, но Твоя да будет (Лк. 22:41; Лк. 22:42).

В нúхже и мы вси жúхом иногда в похотех плоти нашея, творяще волю плоти и помышлений, и бехом естеством чада гнева, якоже и прочии (Еф. 2:3).

Правило 14.
О благовременности каждого дéла,
взятого в отдельности

Глава 1. Не дóлжно смешивать того, чтò между собою несродно, но для каждого дéла или слóва надобно знать собственное его время.

Тогда приступиша к Нему ученицы Иоанновы, глаголюще: почто мы и фарисее постимся много, ученицы же Твои не постятся? И речé им Иисус: еда могут сынове брачнии плакати, елúко время с ними есть жених? Приúдут же днúе, егда отимется от них жених, и тогда постятся (Мф. 9:14; Мф. 9:15) и проч.

Темже, братие, нéсмы рабынина чада, но свободныя. Свободою убо, éюже Христос нас свободú, стойте, и не паки под игом работы держúтеся (Гал. 4:31; Гал. 5:1).

Правило 15.
О надежде на чужие заслуги

Глава 1. Не дóлжно, надеясь на чужие заслуги, нерадеть о своих.

Сотворúте убо плод достоин покаяния, и не начинайте глаголати в себе: отца úмамы Авраама (Мф. 3:8; Мф. 3:9).

Правило 16.
О думающих, будто бы могут они
воспользоваться тем,
что живут с людьми добродетельными
и богоугодными,
тогда как сами себя
не исправляют

Глава 1. Живущие с людьми богоугодными, но не исправляющие собственного своего óбраза мыслей никакой не получают для себя пользы, хотя, по-видимому, живут подобно сим людям.

Тогда уподóбися Царствие Небесное десятим девам, яже прияша светилники своя и изыдоша в сретение жениху; пять же бе от них мудры, и пять юродивы. Юродивыя же, приемшя светилники своя, не взяша с собою елеа. Мудрыя же прияша... в сосудех (своих) со светилники своими (Мф. 25:1; Мф. 25:2; Мф. 25:3; Мф. 25:4). К сему несколько ниже присовокупляет об юродивых девах (Мф. 25:11; Мф. 25:12): Последú же приидоша и прочыя девы, глаголющя: Господи, Господи, отверзи нам. Он же отвещав речé им: аминь глаголю вам, не вем вас.

Глаголю вам: в ту нощь бýдета два на одрé едином: един поéмлется, а другúй оставляется; будете две вкупе мелюще: едина поемлется, а другая оставляется... И отвещавше глаголаша Ему: где, Господи? Он же речé им: идéже тело, тáмо соберутся и орлú (Лк. 17:34; Лк. 17:35; Лк. 17:37).

Правило 17.
Кàк дóлжно располагать собою
в рассуждении настоящего врéмени

Глава 1. По признакам, объявленным нам в Писании, узнавая о настоящем врéмени, каково оно, и соображаясь с сим, дóлжно располагать свои делá.

От смоковницы же научúтеся притчи: егда ужé ваия ея будут млáда, и лúствие прозябнет, вéдите, яко близ есть жатва; тáко и вы, егда видите сия вся, вéдите, яко близ есть, при двéрех (Мф. 24:32; Мф. 24:33).

Егда ýзрите óблак восходящь от запада, áбие глаголете: туча грядет; и бывает тáко. И егда юг веющь, глаголете: зной будет; и бывает. Лицемери, лице небу и землú вéсте искушáти; времене же сего кáко не искушáете? (Лк. 12:54; Лк. 12:55; Лк. 12:56).

Время прекращéно есть прочее, да и имущии жены, якоже не имущии будут; и плачущиися, якоже не плачущии; и радующиися, якоже не радующеся; и купующии, яко не содержáще; и требующии мiра сего, яко не требующе; прехóдит бо образ мiра сего (1Кор. 7:29; 1Кор. 7:30; 1Кор. 7:31).

Правило 18.
О том, кàк и с каким расположением
исполняет заповедь Божию
старающийся о сем исполнении

Глава 1. Заповеди Божии надо тàк исполнять, кàк повелел Господь. Ибо кто погрешает в образе действования, тот, хотя, по-видимому, исполняет заповедь, однако же не имеет похвалы от Бога.

Глаголаше же и ко звавшему Его: егда сотворúши обед или вéчерю, не зови другóв твоих, ни братии твоея, ни сродников твоих, ни сосед богатых; еда когда и тúи тя тáкожде воззовут, и будет ти воздаяние. Но егда творúши пир, зови нищыя, маломощныя, хромыя, слепыя; и блажен будеши, яко не úмут ти чтò воздати; воздаст же ти ся в воскрешение праведных (Лк. 14:12; Лк. 14:13; Лк. 14:14).

Глава 2. Заповедь Божию исполнять дóлжно не из угождения людям и не по другой какой страсти, но иметь во всём целью угодить Богу и прославить Бога.

Внемлúте милостыни вашея не творúти пред человеки, да видими будете ими; аще ли же ни, мзды не úмате от Отца вашего, Иже есть на Небесех. Егда убо творúши милостыню, не вострубú пред собою, якоже лицемери творят в сóнмищих и в стóгнах, яко да прославятся от человек. Аминь глаголю вам, восприемлют мзду свою (Мф. 6:1; Мф. 6:2) и проч.

Аще убо ясте, аще ли пиетé, аще ли úно чтò творитé, вся во славу Божию творúте (1Кор. 10:31).

Но якоже искусихомся от Бога вéрни быти прияти благовествовáние, тáко глаголем, не аки человеком угождающе, но Богу искушающему сердцá наша. Никогдаже бо в словесú ласкания быхом к вам, якоже вéсте, нижé в вине лихоимания: Бог свидетель; ни ищуще от человек славы, ни от вас, ни от инéх (1Фес. 2:4; 1Фес. 2:5; 1Фес. 2:6).

Глава 3. Заповеди Господни исполнять дóлжно с благою совестью и с благим расположением перед Богом и перед людьми. Ибо кто не так исполняет, тот осуждается.

Гóре вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко очищаете внешнее сткляницы и блюда, внутрьýду же суть пóлни хищения и неправды. Фарисее слепый, очисти прежде внутреннее сткляницы и блюда, да будет и внешнее úма чисто (Мф. 23:25; Мф. 23:26).

Подаваяй, в простоте (Рим. 12:8).

Вся творúте без роптания и размышления (Флп. 2:14).

Конец же завещания есть любы от чúста сéрдца и совести благия (1Тим. 1:5). Имея веру и благую совесть, юже нецыи отринувше, от веры отпадоша (1Тим. 1:19).

Глава 4. За добросовестность в малом праведным судом воздастся много.

Дóбре, рáбе благúй и верный, о мáле (Ми) был есú верен, над многими тя поставлю: внúди в радость Гóспода твоего (Мф. 25:23). И несколько ниже: Имущему бо везде дано будет и преизбудет; от неимущаго же, и éже мнится имея, взято будет от него (Мф 25,29).

Аще убо в неправеднем имении вéрни не бысте, во истиннем ктò вам веру úмет? И аще в чужéм вéрни не бысте, ваше ктò вам даст? (Лк. 16:11; Лк. 16:12).

Глава 5. Заповеди Господни исполнять дóлжно с ненасытным желанием, непрестанно поспешая к большему и большему.

Блажени алчущии и жаждущии правды (Мф. 5:6).

Братие, аз себе не у помышляю достигша; едино же, задняя убо забывая, в предняя же простираяся, со усердием гоню, к пóчести вышняго звания о Христе Иисусе (Флп. 3:13; Флп. 3:14).

Глава 6. Заповеди Божии дóлжно так исполнять, чтобы по мере сил исполняющего их все просвещались и Бог прославлялся.

Вы естé свет мiра; не может град укрытися верхý горы стоя; нижé вжигают светилника и поставляют его под спýдом, но на свéщнице, и светит всем, иже в хрáмине (суть). Тáко да просветúтся свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая делá и прославят Отца вашего, Иже на Небесех (Мф. 5:14; Мф. 5:15; Мф. 5:16).

Никтоже (убо) светилника вжег, покрывает его сосудом или под одр подлагает; но на свéщник возлагает, да входящии видят свет (Лк. 8:16).

Правило 19.
О том, ктò препятствует,
и о том, ктò встречает препятствие
к исполнению заповеди Божией

Глава 1. Не дóлжно препятствовать исполняющему волю Божию, по заповеди ли Божией или по разуму последует он заповеди; и исполняющий заповедь не должен слушать препятствующих, хотя они ближние, но обязан держаться принятого намерения.

Тогда приходит Иисус от Галилеи на Иордан ко Иоанну креститися от него. Иоанн же возбраняше Ему, глаголя: аз требую Тобою креститися, и Ты ли грядéши ко мне? Отвещав же Иисус речé к нему: остави ныне; тáко бо подобает нам исполнити всяку правду (Мф. 3:13; Мф. 3:14; Мф. 3:15) и проч.

Оттоле начáт Иисус скáзовати учеником Своим, яко подобает Ему итú во Иерусалим и много пострадати от старец и архиерей и книжник, и убиéну быти, и в третий день востати. И поéмь Его Петр, начáт пререцати Ему глаголя: милосерд Ты, Господи, не úмать быти Тебе сие. Он же обрáщься речé Петрови: иди за Мною, сатанó, соблазн Ми есú; яко не мыслиши, яже (суть) Божия, но человеческая (Мф. 16:21; Мф. 16:22; Мф. 16:23).

И приношаху к Нему дети, да кóснется их; ученицы же прещáху приносящым. Видев же Иисус негодовá и речé им: остáвите детей приходúти ко Мне и не бранúте им, тацéх бо есть Царствие Божие (Мк. 10:13; Мк. 10:14).

Пребывающим же нам тáмо дни многи, снúде некто от Иудеи пророк, именем Агав, и пришед к нам и взем пояс Павлов, связав же свои рýце и нóзе, речé: тáко глаголет Дух Святый: мужа, егоже есть пояс сей, тáко свяжут (его) во Иерусалиме иудее и предадят в рýце языков. И якоже слышахом сия, моляхом мы же и намéстнии, не восходúти ему во Иерусалим. Отвещá же Павел и речé: чтò творитé, плáчуще и сокрушающе ми сердце? аз бо не тóчию связан быти (хощу), но и умрéти во Иерусалиме готов есмь за имя Гóспода Иисуса. Не повинующуся же ему, умолчахом, рéкше: воля Господня да будет (Деян. 21:10; Деян. 21:11; Деян. 21:12; Деян. 21:13; Деян. 21:14).

Убивших и Гóспода Иисуса и Его пророки, и нас изгнавших, и Богу не угодивших, и всем человеком противящихся, и возбраняющих нам глаголати языком, да спасутся, во éже испóлнити им грехи своя всегда; постúже же на них гнев до конца (1Фес. 2:15; 1Фес. 2:16).

Глава 2. Кто исполняет заповедь Божию и не по здравому расположению, но по крайней мере, видимо сохраняет в точности учение Господне, тому возбранять сего не дóлжно, поколику он никому не вредит тем, а иные, может быть, получают от него пользу; но надобно ему советовать, чтобы имел и мысль, достойную доброго дéла.

Егда убо творúши милостыню, не вострубú пред собою, якоже лицемери творят в сонмищих и в стóгнах, яко да прославятся от человек. Аминь глаголю вам, восприемлют мзду свою. Тебе же творящу милостыню, да не увесть шуйца твоя, чтò творит десница твоя, яко да будет милостыня твоя в тайне; и Отец твой, вúдяй в тайне, Той воздаст тебе яве (Мф. 6:2; Мф. 6:3; Мф. 6:4). Подобно сказано и о молитве.

Отвещá Ему Иоанн, глаголя: Учителю, вúдехом некоего именем Твоим изгоняща бесы, иже не ходит по нас; и возбранúхом ему, яко не последует нам. Иисус же речé: не бранúте ему; никтоже бо есть, иже сотворит силу о имени Моем, и возможет вскоре злословити Мя. Иже бо несть на вы, по вас есть (Мк. 9:38; Мк. 9:39; Мк. 9:40).

Нéцыи убо по зависти и ревности, друзúи же и за благоволение Христа проповéдают; óви убо от рвения Христа возвещают нечúсте, мняще печаль нанести узам моим; óви же от любвé, вéдяще, яко во ответе благовествовáния лежý. Чтò убо? Обáче всяцем образом, аще лицемерием, аще истиною Христос проповéдаемь есть, и о сем радуюся, но и возрадуюся (Флп. 1:15; Флп. 1:16; Флп. 1:17; Флп. 1:18).

Правило 20.
О крещении;
какое намерение и какая сила крещения

Глава 1. Верующие в Гóспода должны креститься во имя Отца и Сына и Святаго Духа.

Шедше убо научúте вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа (Мф. 28:19).

Аминь, аминь глаголю тебе: аще кто не родúтся свыше, не может видети Царствия Божия (Ин. 3:3). И еще: Аминь, аминь глаголю тебе: аще кто не родúтся водою и Духом, не может внúти во Царствие Божие (Ин. 3:5).

Глава 2. Какое намерение и какая сила крещения? Чрез него крещаемый изменяется в уме, слове и деле и по данной ему силе делается тем же, чтò Родивший его.

Рожденное от плоти плоть есть, и рожденное от Духа дух есть. Не дивися, яко рех ти: подобает вам родúтися свыше. Дух, идéже хощет, дышет, и глас его слышиши, но не вéси, откуду приходит и кáмо úдет; тáко есть всяк (человек), рожденный от Духа (Ин. 3:6; Ин. 3:7; Ин. 3:8).

Мертвых убо быти греху, живых же Богови, о Христе Иисусе (Рим. 6:11).

Елúцы во Христа Иисуса крестихомся, в смерть Его крестихомся. Спогребóхомся убо Ему крещением в смерть, да якоже востá Христос от мертвых славою Отчею, тáко и мы во обновлении жизни ходúти нáчнем. Аще бо сообрáзни быхом подобию смерти Его, то и воскресения будем, сие вéдяще, яко ветхии наш человек с Ним распятся, да упразднится тело греховное, яко ктому не работати нам греху. Умéрый бо свободúся от греха (Рим. 6:3; Рим. 6:4; Рим. 6:5; Рим. 6:6; Рим. 6:7).

О Немже и обрéзани бысте обрéзанием нерукотворенным, в совлечении тéла греховнаго плоти, во обрéзании Христове, спогребшеся Ему крещением; о Немже и совостасте верою действия Бога, воскресившаго Его из мертвых (Кол. 2:11; Кол. 2:12).

Елúцы бо во Христа крестúстеся, во Христа облекóстеся. Несть иудей, ни éллин; несть раб, ни свобóдь; несть мужеский пол, ни женский; вси бо вы едино естé о Христе Иисусе (Гал. 3:27; Гал. 3:28).

Совлéкшеся ветхаго человека с деяньми его и облéкшеся в новаго, обновляемаго в разум по образу Создавшаго его, идéже несть éллин, ни иудей, обрéзание и необрéзание, варвар и скиф, раб и свобóдь, но всяческая и во всех Христос (Кол. 3:9; Кол. 3:10; Кол. 3:11).

Правила 21–30


Текст по изданию «Святитель Василий Великий. Избранные творения» (Издательство Сретенского монастыря, М., 2008 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (
hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
  Аскетика, иконопись и т.п. Free counters!