Преподобный Зосима (Верховский)

Письмо к отцу Досифею1


Господи Iисусе Христе́ Боже нашъ, помилуй насъ.
Много искреннѣ возлюбленнѣйшiй о Господѣ мой Батюшка Отецъ Досиѳей.

Слава Богу! Щедротами великаго Го́спода и Бога и Спаса нашего Iисуса Христа, за молитвами Владычицы нашея Богородицы храними есмы́ и соблюдаеми отъ всякаго неудобства и волненiй вѣ́ка сего, чрезъ раба Его, а нашего отца строителя Варфоломеа. Спаси его Господи, и воздай ему отъ небесныхъ сокровищь вкупѣ и со отцемъ Венiаминомъ, равно и Боголюбезнѣйшему всему братству. Ей, батюшка, особенныя отъ нихъ для насъ милости проистекаютъ, ибо поистиннѣ совершенно всячески упокоены есмы́, какъ душевно, такъ и тѣлесно. И для бо́льшаго прославленiя Божiяго къ намъ Промысла, и на обличенiе моего нерадѣнiя, вкраткости тебѣ, моему Ангелу, объявлю, да вкупѣ и твоя святыня порадуешися о рабѣхъ Его, и о семъ удобномъ ко спасенiю мѣстѣ. Ибо самъ отецъ строитель и все братство отца моего Василиску, и меня, аще и воистинну недостойнѣйшiй, любезнѣ у себя имѣютъ, всякую потребу для упокоенiя душевнаго и плоти усердно выполняютъ и возбранно. И безмолвiя нашего ради (аще и во студъ мнѣ себя во ономъ именованiи помѣщать за злоокаянство мое) никто изъ братiй къ намъ для посѣщенiя не приходятъ; аще ли же и пришествiе къ намъ сотворятъ, но и то по благословенiю Настоятеля, кромѣ единодушныхъ стаинниковъ2, ихже для вящшаго моему окаянству (исправленiя) Господь ихъ приклоняетъ къ посѣщенiю насъ на исправленiе меня.

В монастырь же вхожденiе позволено тако, какъ совѣсть наша сама опредѣлять будетъ. Правило также лѣжитъ на нашей совѣсти, и на 3рукодѣлiе ни на каковое понуждаемы3, развѣ бы что̀ сами за праздность вре́мени восхотѣли здѣлать. Таковое и симъ подобное многое снисхожденiе съ нами устроено! Чтожъ до внутренности и до души́ касающееся, то по скудоумiю моему, слабо и почти не возмогаю изъяснить, сколь великую пользу ду́шамъ нашымъ, а наипаче мнѣ помраченному и ожесточенному, произрастаетъ въ семъ мѣстѣ пребыванiя. Ибо, слава Богу, имамы невозбранное врачевство — частое исповѣданiе, и не прохожду4 дальняго разстоянiя пути́, ища на то духовника, какъ для уврачеванiя неудобь5 изглаголанныхъ помыслъ и искушенiй, равно и для причащенiя Святыхъ и Животворящихъ Таинъ. Ибо извѣстно тебѣ, отче, яко нашъ Настоятель самъ бысть усердной служитель пустынной, и имже самъ былъ искушенъ, въ томъ можетъ и инѣмъ искушаемымъ помощи́. И такъ, аще кто имать совѣсть безъ зазрѣнiя, возжелая можетъ во всѣ святыя посты́ причащатися невозбранно. Не достигаетъ же насъ и совсѣмъ удалено съ мiрскими и о мiрскихъ собесѣдованiе; не приходитъ на умъ, гдѣ и ка́ко добыть потребы (излишества) для плоти и души́: зане́ для обоихъ довольствуемся обильно. Совсѣмъ всуе, но и притщетно6, жительствуя при семъ святомъ мѣстѣ, имѣть или хранить у себя цаты, сирѣчь денги: зане́ благодатiю Божiею, за молитвами Преподобнаго отца нашего Арсенiя не вмѣстимо во оной обитѣли на то вины имѣть, ибо не имѣемъ потребъ кiихъ покупать, или кому ими помощи́, понеже мiрскихъ требующыхъ не зримъ, а братiя вся, яко и азъ непотребный, отъ единаго отца душевно и тѣлесно довольствуются, и ни малой въ нихъ не имѣютъ нужды́. Равно и ризъ сугубыхъ не нужно хранить, зане́ благодатiю Божiею довольно въ монастырѣ и изобилно требующымъ подаваютъ. Но ниже́ о келлiи возможно печаловать, ибо отецъ Строитель еще много усердствуетъ къ пустынной жизни, а потому и уповаю, яко не имать препятствовать, но и новыя построитъ, аще потребно будетъ за душевное созиданiе, хотя уже́ есть и зъ залишкомъ по лѣсу разсѣянныхъ въ праздности, и на удобныхъ мѣстѣхъ стоя́щихъ, ибо лѣ́су весма изобильно строеваго на островѣ семъ. Также и о пищи невозможно попеченiе имѣть, ибо со излишествомъ, мнится мнѣ, азъ, порабощенный мамонѣ, ею довольствуюсь: и благоутробная душа́ Настоятельская щедро преподаетъ7, и братскiя святыя ду́шы не въ зазрѣнiи совестiю въ томъ моемъ окаянствѣ пребываютъ.

И такъ, за помощiю Божiею, весма удобно устроить себя и на апостолоподражательную нищету, и на святое преподобноотеческое безмолвное и безмятежное, и нестяжательное житiе, а чрезь то о Господѣ души́ мѣры ко спасенiю: по Благовѣстiю святыхъ отецъ, способность къ стоянiю ума предъ Богомъ, чистоту въ молитвѣ, трезвость памяти, свободное размышленiе, побужденiе во усердiе къ Богу, связанiе ума отъ суетныхъ паре́нiй, печалованiе и радованiе о Господѣ, печалованiе и скорбенiе8 о грѣсѣхъ, и о нерадивомъ своемъ житiи, радованiе, яко разумною тварiю сотворенъ, и яко избранъ изъ множества мiрскаго и приведенъ въ сiю ангельскую еще же и безмолвную подражательную святыхъ отецъ жизнь, и содѣланъ Промысломъ Божiимъ Его служителемъ. И та́ко чрезъ таковое размышленiе ухищряетъ душа́ понудить себя къ большему постничеству, за любовь Создателя своего, а потому и теплѣ припадаетъ къ Нему, прося отъ Него на то помощи себѣ и наставленiя. Аще ли же бы излишествомъ, коварствомъ врага душъ нашихъ, и наполнится келлiя, абiе все удобно износитъ въ казну монастырскую. Аще ли же случится за помраченiе совѣсти и ума или якоже азъ еще страстный, тайно, и неведѣнiя помущенiемъ ума, валятися въ каковомъ пристрастiи о помянутыхъ, и абiе пришествiем изъ мнимаго своего отшельствiя, сирѣчь изъ пустыни во обитѣль, вся моя скаредность и недостатки, яко въ зерцалѣ, открываются мнѣ, внутреннѣе показующе явственно. И тутъ уже́ отнюдъ ниже́ слѣда9 гордости и мнѣнiя ощущаю въ себѣ, да аще бы и каменная кому́ душа́ была, мню, не возможетъ гордости ощущать въ себѣ, видя святое братство, аки агнцевъ и страстотерпцевъ Христовыхъ. Овѣхъ смиренныхъ до зѣла, отъ чрезмѣрной кипящей благодати, и въ единомъ богомыслiи все теченiе своего бытiя изнуряютъ; инѣхъ за любовь Божiю крѣпцѣ постящихся, и въ крайнѣмъ безсилiи измождалую плоть обносяще святолѣпнѣ въ цѣломудрiи, не дая ко упокоенiю сна довольнаго; нѣкоторыя, яко купленныя рабы и порабощеныя любве ради Божiя, въ тяжелоносныя, и гнусныя, и всякiя притрудныя работы любовнѣ днiю и нощiю нудятъ себе. Мшелоимство въ нихъ не зрится, сребролюбiе отъ нихъ отбѣже, зависть отъ нихъ попрана, гордостiю гнушаются, чревонеистовствомъ и чревоненасытствомъ мерзѣютъ аки коею мерзостiю; всякаго покоя и пространства отбѣгли, во всемъ свою волю отложили, и похотѣнiе попрали, и самочинiе отметнули. И ка́ко возможно мнѣ по тонкости описать тайныя ихныя подвиги, иже единому Тайновѣдцу Богу свѣдомы! Но единогласно вопiю и вѣщаю, яко всячески всякими тщатся ревностно Создателю своему благими дѣлы служить во всѣ часы живота своего. Аще ли же бы случилось, ово отъ новоначальныхъ, ово отъ развращенныхъ нравы, нѣкое неустройство, или безчинiе вредъ наносящихъ всѣму братству, то таковыхъ ово настоятель, ово изъ братiи на то особенныя, способствiемъ всяческимъ, тщатся уврачевать развращенной ихъ и вредной нравъ и обычай. Аще ли же (е́же не дай Господи) пребудутъ неисцѣльны, нимало покаряясь здравому для нихъ предлагаемому совѣту, то уже́ таковыхъ милостивая душа́ Настоятельская разлучаетъ прочь отъ братства, да не и прочiя, еще немощныя въ новоначалiи сущiя, ихъ ради повредятся. И та́ко ихъ изъ монастыря съ любовiю вонъ высылаютъ, а чрезъ то благодатiю Божiею миръ и тишина въ братствѣ попрежнему устрояется.

И та́ко довольно насладясь лицезрѣнiемъ онаго ста́да Христова, паки возвращаюсь во свое мнимое безмолвiе и отшельствiе, и приводя на память видѣнныя въ братствѣ подвиги и свое злое и нерадивое житiе, воистинну принуждается душа́ убеждать себя на большее постничество и подвиги духовныя, и всячески останется во смиренном о себѣ мудрованiи. Еще же во ономъ мѣстѣ, мнится мнѣ, возможно и о́бои жительствы проходити, якоже пишетъ святый Iсаакъ Сѵрiнъ въ словѣ 55, что инѣмъ полезно сожительство со многими, а инѣмъ отшельство, ибо прiидя изъ отшельствiя во обитель, всячески навыкнеши, что̀ то есть искушенiе, ово въ братствѣ, ово же внутрь себя, и ка́ко чрезъ то бываетъ предспѣянiе, ибо удобно познаеши своего созиданiя мѣры, сирѣчь: ка́ко душа́ твоя зритъ братiю, осуждаетъ ли ихъ за нѣкоторыя недостатки, или дiаволу все приписуетъ, а братiю безотмѣнно во святости признае́тъ, сирѣчь за святыхъ. Зане́ они по попущенiю, ово отъ усилованiя вражiя, а ктомужъ и отъ немощи побѣждаются, и паки помощiю Божiею исправятся, и исправляются; азъ же добровольно волю дiаволю исполняю. Аще ли же бы азъ и не погрѣшно самъ жительствовалъ, но то всячески Богъ хранитъ меня, а потому и нѣсть cie мое исправленiе. Или внутренно осуждаешь ихъ, а себя не падательнымъ признае́шь; и таковымъ вниманiемъ ясно созерцается жительства мѣра и успѣянiе отъ своего безмолвiя и отшельства. Аще ли же бы и не удобь стерпимое нашло время, сѣдя во отшельствѣ, то возможно соутѣшитися прiидя во обитель: не съ мiрскими бо, ничтоже о духовномъ понятiя имущихъ, ниже́ суетными словесы, но съ любезною богоусердно работающею братiею; и ихными душеполезными, паче меда сладчайшими бесѣдами и равноангельнымъ ихъ обхожденiемъ насладясь и паки получа здравiе душевное и прiидя въ крѣпость, возможно паки въ прежднее свое отшельство возвратиться. Аще ли же бы восхотѣлъ по немощи и по плоти соутѣшиться, то и сего довольно возможно воспрiять, не обходя дальняго пути и многихъ въ мiрѣ живущихъ, прося и раболѣпствуя имъ, и за подаянiе имъ рабственно рукодѣлiе выполняя. Аще ли же того ради содержитъ у себя всякое изобилiе сѣдя въ пустыни, е́же10 бы во время нужды́ имъ довольствоваться, и для того сохранять у себя на многое время, то уже́ таковое устроенiе, по словеси святыхъ отецъ, нѣсть духовной премудрости, и неключимо нашему монашескому чину, а наипаче безмолвiя держащимся. Но здѣ благодатiю Христовою не та́ко, но прiидя во обитель, милосердiемъ и любовiю пораженной нашъ отецъ Настоятель усердно всякое требованiе, немощи ради нашей, со излишествомъ выполняетъ; и та́ко съ довольнымъ довольствованiемъ и благословеннымъ утѣшенiемъ, какъ тѣлеснымъ, такъ и душевнымъ пользованiемъ, паки возможно своего безмолвiя ни мало разстроясь держаться. Ктомужъ благодатiю Божiею не зрится опасности къ разорѣнiю или препятiю11 здѣсь въ безмолвiи во отшельствѣ сѣдящимъ ни отъ господъ исправникъ, ни отъ инѣхъ начальнѣйшихъ людѣй, ни смущенiя, наносимаго отъ мiрскихъ частыхъ посѣщений: зане́ оной островъ состоитъ во отдаленности отъ мiра, и подъ вѣ́денiемъ онаго монастыря, сирѣчь Настоятеля единаго съ братiею. Имѣть же сумнѣние въ теперешнемъ нашемъ Богомъ отцами позванномъ Настоятелѣ, которой, яко и тебѣ довольно извѣстно, бысть крайнѣй рачитель безмолвiя и пустынной жизни, которой и нынѣ духъ неусыпно пламенеетъ въ немъ, а братiя вся, какъ и выше написахъ скудоумiемъ моимъ, живутъ ангелоподражательно; и отнюдь невозможно быть отъ нихъ е́же къ пресѣченiю въ семъ мѣстѣ отшельствiя, зане́ они и сами суть ревнителiе безмолвiя, выключая мало 12нѣкоихъ въ новоначалiи12 сущыхъ и не имѣющихъ еще понятiя о духовной равноангельной монашеской жизни, то таковыя развѣ кое покажутъ неудовольствiе къ отшельникомъ? Но таковыхъ благодать, живущая въ Настоятелѣ и помянутыхъ братiяхъ, скоро въ просвѣщенiе и познанiе истины монашеской наставятъ, показуя и изъясняя имъ, яко за немощь еще нашего умнаго дѣйствiя предано намъ обращенiе имѣть въ рукодѣлiи и прочихъ по Бозѣ чувственныхъ упраж[не]нiихъ. А иже въ преспѣянiи суть, и желаютъ яко уже́ оумерщвленныя мiру жити, таковыя болѣе тщатся быть въ безмолвiи, извѣстясь о томъ отъ Божественнаго гла́са, иже бысть Арсенiю и Антонiю Великимъ13. Аще же тѣмъ Богъ предпочелъ лучше быть въ безмолвiи, имиже14 бы весь мiръ воспользоватися возмогъ, то кольми паче не пришедшимъ еще въ ихъ мѣру! Аще ли же нѣкоторыя къ совершенiю доспѣвше, а жительствуютъ въ обществѣ съ братiею, вѣдати подобаетъ, яко сiе всяко въ нихъ не отъ себя, но Божiимъ благоволенiемъ, да пользуютъ инѣхъ, равно и немощныя и страстныя, якоже и азъ страстный и скорый во всякое грѣховное паденiе держуся сего моего мнимаго безмолвiя во отшельствѣ, по святаго Iсаака Cѵpiнa наставленiю, да удаленiемъ15 людей и веще́й, невольнѣ удержусь отъ паденiя, а чрезъ то, видя Господь яко хощу спастися, негли поможетъ Своею Благодатiю прiити во успѣянiе и безстрастiе. Чего ради и отъ твоей святости на то требую къ Богу молитвъ. Равно и со многими полезно бываетъ, по тогожь Iсааку святаго [наставленiю], сожительство, да искушенiемъ и заушенiемъ разнымъ16, падая 17и востая17, прiидетъ такоже кто во успѣянiе и безстрастiе. И такъ кто кiихъ свойствъ, тамо той по его ученiю святому и да жительствуетъ. И нѣсть, мнится ми, воистинну нѣсть ни единыя вины́, е́же бы здѣ было невозможно и неудобно безмолвное отшельственное провождать житiе. И никто меня не можетъ увѣрить, аще и весма грубъ и глупъ есмь и крайнѣ невѣжествую, чтобъ лучше было и удобнѣе ко cпасенiю жительствовать на сухомъ пути, близъ селѣнiя мiрскихъ, гдѣ состоятъ во окружности деревни, изъ коихъ бываютъ близъ келлiи слѣды оныхъ мiрскихъ человѣкъ для различныхъ ихъ работъ, сирѣчь по ихному хозяйству за лыками, мочалами, ободьями, лубьями и прочаго безчисленнаго броженiя бабъ, дѣвокъ и юношей за грибами и ягодами, съ восклицанiемъ мерзкихъ пѣсней, съ сквернословнымъ козлогласованiемъ, и самыми студными и неудобь изглаголанными срамными дѣлы, безпрестанно ожидая и сохраняяся и бояся всегда искушенiя отъ нихъ, будучи по нуждѣ своей въ отлученiи внѣ келлiи. Но азъ воистинну видѣхъ таковыхъ безсрамныхъ и на вся злая готовыхъ юношей и мнимыхъ дѣвъ, яко по подобiю самаго дiавола безстудныхъ. А ктомужь и отъ господъ: отъ инѣхъ — выше достоинства и мѣръ нашихъ къ намъ почитанiе, а отъ инѣхъ осужденiе, и оглаголанiе, и соблазненiе. Отъ простаго же народа, сирѣчь крестьянъ: отъ инѣхъ великое также уваженiе и раболѣпство, а отъ инѣхъ зависть и ненависть. Чрезъ все же cie всегда опасность какъ къ душевному паденiю, такъ и тѣлесному бѣдствiю. Аще ли же посѣтитъ кто, то бесѣда бываетъ о мiрѣ семъ суетномъ и совсѣмъ нашему жительству сопротивныя и душевредныя разговоры: о женѣ́, дѣтяхъ, богатствѣ, долгахъ и безчисленныхъ развращенiяхъ и злобахъ. А ты долженъ на всѣ ciи ихъ матерiи душеполѣзныя совѣты давать; и аще упользуешь, то наипаче начнутъ посѣщать, аще ли ни, то, соблазнясь и повредясь, начнутъ монашество избравшихъ, а наипаче сѣдящихъ о Бозѣ въ безмолвiи тунеядцами именовать, чрезъ что̀ будетъ и имя Божiе хулиться. И та́ко при всѣхъ сихъ изъявленныхъ случаяхъ ка̀къ возможно быть кромѣ искушенiй, безъ уязвленiя душевнаго, нося страстную плоть и имѣя чувства якоже во осторожность къ возбраненiю на уповающихъ на себя? — написаша святiи отцы. Кто̀ ты? Ангелъ ли? Или камень, е́же бы не чувствовалъ желанiй общаго естества и усилованiй его? О! ка́ко и коль неудобно, или и совсѣмъ невозможно, е́же прiити въ таковую мѣру, еяже ради избрали отшельство сѣдѣнiя въ безмолвiи, живя же въ таковѣмъ мѣсте! Аще Арсенiй Великiй глаголетъ: яко тростiя шумѣнiе отъ вѣ́тра смущаетъ во вниманiи сѣдящих, то ка́ко, толикiя вины къ смущенiю се́рдца и подвиженiю страстей близу себя во окруженiи зря безпрестанно, быть возможно въ мирствованiи совѣстномъ и душевномъ устроенiи, и плодъ спасенiя произнести? Cie дѣло единыхъ точiю безстрастныхъ и совершенство уже́ достигшихъ, якоже Апостоли и прочiя великiя Святители, и блаженныя, юродственную жизнь провождающыя, иже во всѣхъ таковыхъ обращенiяхъ пребываютъ безъ вреда благодатiю Христовою. А немощнымъ всѣмъ единогласно отцы святiи вопiютъ: яко охраненiе лучше дѣлъ, сирѣчь бѣжати отъ всего наносящаго помущенiе совѣсти. И святiи толико въ семъ себя наблюдали, что и на безбраднаго18 брата взоръ въ тщету себѣ вмѣняли, и за самое то вниманiе умное всякое рукодѣлiе оставили, якоже единъ отецъ о семъ намъ возгласилъ, е́же написа святый Iсаакъ въ словѣ 1: чуждуся, рече́, яко слышахъ нѣкiя творяща рукодѣлiе, и правило неоскудно (совершающiя) и не смущаяся. Рече́ же паки чудесе19 достойное: но аще иду на воду, смущаюся отъ обычая моего, 20и чина его, и препинаюся совершенiя моего20. Зри, отче: аще толико великiя отцы аки столпи бѣдствуютъ отъ малѣйшихъ и аки ничтожныхъ винъ, то что̀ не постраждемъ азъ и подобныя мнѣ, живя близъ мiра? Прости мнѣ, не мое было дѣло cie твоей святости восписать, зане́ вѣмъ21 извѣстно, яко ты благодатiю Христовою хранимъ, и превыше еси всѣхъ ловленiй вражiихъ пребываешъ; но побѣжденъ будучи чрезмѣрною моею къ тебѣ любовiю истинною, еяже едино напамятованiе двизаетъ внутренность мою. Того ради забылъ свое окаянство и должность свою молчанiя, зане́ зѣльнымъ желанiемъ есмь объятъ зрѣти близъ себя тебя живущаго. Аще чрезъ то тебѣ и намъ и имать быти въ нѣкоторое и на нѣкоторое время пресѣцанiе безмолвiя, посѣщенiемъ другъ друга, но любовь вся во благое навершитъ: и Самъ Господь Богъ утвердилъ и повелѣлъ всячески любящимъ истинною другъ отъ друга въ неразлученiи быть, глаголетъ бо Святѣйшими Своими усты со обѣщанiемъ: идѣже еста два или трie собрани о имени Моемъ, ту есмь посредѣ ихъ22. А идѣже Онъ, Отецъ нашъ Небесный и Создатель, та́мо и Царство Небесное. А посему и до́лжно мнѣ болѣе радѣнiе имѣть, и всячески тщаться вкупѣ съ рабами Его сожительствовать, якоже и ты, нежели пещися своечинно о Царствiи Небесномъ. И аще бы оное азъ и получилъ, и былъ бы въ немъ, но безъ Христа 23и не имѣя въ себѣ Христа23, воистинну ни на небеси не имать упокоитися душа́ безъ Него; якоже и царь Давидъ вопiетъ: Что̀ ми есть на небеси24. А Господь нашъ и Богъ воистину, по свидѣтельству св. Стефана, не въ рукотворенныхъ храмѣхъ живетъ. Ибо небо Ему престолъ, земля же подножiе. И якоже все Святое Писанiе изъясняетъ, что Богъ живетъ и обитаетъ и почиваетъ на Херувимѣхъ и Серафимѣхъ, и въ рабѣхъ Его, иже заповѣди Его соблюдаютъ, якоже явствуетъ во Евангелiи Святомъ: Азъ и Отецъ Мой прiидемъ, и обитель въ немъ сотворимъ25. Такожде являетъ Дiонѵ́сiй святый, яко и почиваетъ Духъ Божiй на нихъ, и сего-то ради страшусь азъ единъ уединенное погнати жительство, зане́ еще за смрадъ дѣлъ моихъ злыхъ, не имать мѣ́ста во мнѣ Христосъ, и живя единъ, а не съ вами, рабами Его, буду всегда безъ Христа; а ежели удостоенъ буду жить съ вами, то будетъ и близъ мене, яко въ васъ Онъ (Христосъ) жительствуетъ, и не́гли вы своими молитвами умолите Христа Го́спода, е́же бы возблаговолилъ и въ мене вселитися. И егда же явитъ сiю Его и на мнѣ недостойнѣмъ милость, тогда, можетъ, и оставлю васъ тѣлесно, но не духомъ и любовiю моею: любы́ бо николиже отпадаетъ26. Зане́ и рабъ истинный, аще и отпущенъ будетъ отъ господина своего, но всегда признаетъ его за господина своего. Та́ко и азъ къ вамъ есмь: зане́ аще что̀ и дастъ ми Господь Богъ, и что̀ азъ нынѣ не имамъ, или имѣти буду, то всячески васъ ради ciя вся будутъ; а потому и есте вы мои истовые господiе, и за помощiю Божiею не имамъ васъ оставити духомъ моимъ и любовiю никогдаже. Прошу воистинну со слезами и болѣзнiю се́рдца, не оставите мене единаго безъ васъ. Аще ли же уже́ невозможно мнѣ будетъ совокупленно съ вами быти, и азъ за недостоинство мое лишенъ буду вашего сожительства, то всячески, ногъ вашихъ касаяся, прошу, не оставите мене въ молитвахъ своихъ ко Господу Богу, да помилуетъ мене васъ ради. Извѣстно же тебѣ бу́ди, возлюбленный мой отче, что я cie все писанiе къ тебѣ написахъ не того ради, дабы непремѣнно къ себѣ переманить, не бу́ди сего, но паче аще воистинну въ до́бромъ и во удобномъ къ безмолвiю, и спасенiю на созиданiе обитаеши мѣстѣ, или вѣси гдѣ и можеши найти таковое мѣсто въ тѣхъ (гдѣ живеши) страна́хъ, то всячески, мнится намъ, надобно держатися его. И азъ многогрѣшный, и отецъ мой Василискъ радостiю велiею радуемся и желаемъ и мо́лимъ Бога, да сохранитъ Онъ васъ27 Своимъ покровительствомъ до скончанiя жизни въ таковѣмъ спасительномъ мѣстѣ. Ибо не смѣ́ю въ равности имѣть внутренняго пустыннаго житiя и пребыванiя совершеннаго, кое во уподобленiи распятiю на Крестѣ отъ святыхъ отецъ привмѣнено, съ нашимъ коневскимъ отшельствiемъ въ равности поставить, аще и здѣсь вельми удобно къ безмолвiю и спасенiю, якоже выше изъявихъ.

Но много вящше, уповаю: во успѣянiе приводитъ внутренняя пустыня, понеже въ ней нѣсть уже́ ни коего утѣшенiя, е́же имѣется въ мiрѣ семъ, имже бы возмогла душа́ суетнѣ заняться. Зане́ рукодѣлiе излишнее непотребно, ризъ28 тоже, пойти для увеселенiя нѣхкому, разглагольствовать не съ кимъ, никто не посѣтитъ, не имать трапеза соутѣшающихся, и утѣшающихъ брашенъ, развѣ единаго твоего ученика (и стаинника)29 и суроваго и постнаго насыщенiя; ужасъ отъ бѣсовъ, скука и тоска отъ уединенiя всегдашняго и неисходнаго, страхъ смертной, безпрестанно въ ду́шу входящiй, страша звѣринымъ нападенiемъ, ядовитыхъ гадъ уязвленiемъ и умерщвленiемъ, и отъ злыхъ людей убiенiемъ; скудость во всемъ, нищета крайняя, недостатокъ вездѣ, приболѣзненная хижина, ничтоже въ себѣ имущая развѣ малыхъ книгъ, въ нихже всю свою отраду имать и утѣшенiе. О друзѣхъ своихъ жительствѣ не слышитъ. О родственникахъ здравiи не знаетъ. О любимыхъ своихъ вѣ́сти не имѣетъ. И все прiятное бывшее отъ него удалилось, единымъ словомъ: мертвымъ учинихся мiръ ему, и онъ мiру. Нѣсть о чесомъ временномъ порадоватися, или имже бы помрачался умъ, отметая30 отъ Бога, но присно вся мысль, умъ, память и все чувство, и весь человѣкъ въ Бозѣ бываетъ погруженъ, наставляясь къ Нему чрезъ единое размышленiе и смотренiе Премудрости, Величества, и Промысла Его, е́же въ творенiи Его. И яко двое книги имать предъ собою разверстыя во всегдашнее время, — небо и землю, — смотряя въ тыя и удивляяся, коль великъ и премудръ есть Богъ нашъ. Къ Нему же Единому и вопiетъ, печалуя день и нощь, и прося припадаетъ, да укрѣпитъ и сохранитъ его до конца жизни въ таковѣмъ жительствѣ, е́же прiялъ выше силъ своихъ Его ради.

И та́ко отъ неисходнаго пребыванiя, и нищеты, и совершеннаго отъ всѣхъ и всего удаленiя, уповаю, яко даруетъ Господь таковому даръ слезъ, иже яко обрученiе нѣкое будущаго веселiя и спасенiю души́ имать быти. Сихъ-то ради винъ, о любителю пустынный! отецъ мой Досiѳей! Ей, поистиннѣ ей, сей бы часъ и сiю минуту, аще бы Господь даровалъ, и помогъ и открылъ бы на то путь, ни мало бы разсуждая и колеблясь, 31спѣшно бы изшелъ31 изъ мнимаго моего теперешняго безмолвiя, зане́ воистинну есмь ожесточенъ и окамененъ, и аки нечувственъ. А таковымъ внутреннимъ пустыннымъ пребыванiемъ не́гли бы и пришелъ во страхъ Божiй и въ чувство о своей погибели. Аще ли же бы и тамо за ожесточенной мой нравъ пребылъ ожесточеннымъ, то мне мнится, все уже́ равно погибать, какъ въ семъ теперешнемъ уже́ продолженномъ безмолвiи, и доселѣ ни мало во успѣянiе не пришедшимъ32, а нагоршее болѣе, или во внутреннѣй пустыни, которой я еще не сподобился вкусить и испытать; а та́мо не́гли Господь и помилуетъ и поможетъ яко не имущему уже́ ни откуда помощи себѣ, кромѣ его Создателя. Еще же, какъ я и выше помянулъ, и винъ ради, приводящихъ въ чувство покаянiя. А естли уже́ азъ, паче камене ожесточенной, и тамо не принесу плодовъ достойныхъ покаянiю и милости Божiей не достигну, то поне пустыни ради не имѣя чувственныхъ винъ, ко грѣху приводящихъ меня скоровпадательнаго33, возмогу избѣжать того помощiю Божiею. Ибо, мнится мнѣ, лучше устранитися со смиренiемъ и быти кромѣ добрыхъ дѣлъ, жительствуя во внутреннѣй пустыни, удаленiя ради отъ винъ, приводящихъ къ грѣхопаденiю, не прiявши еще силы и безстрастiя, нежели искати великаго спасенiя и жить среди винъ, аки волнъ, ко грѣху мещущихъ, и не имѣя еще таковой благодати и силы, е́же бы стати противу грѣха и побѣждати всегдашнее того насилованiе страстное, а чрезъ то побѣждатися и чувствовать уязвленiе совѣсти въ прогнѣванiи Бога, якоже о семъ полезнѣйше наставляетъ святый Iсаакъ въ слове 56-мъ: «Мнози силы совершиша...», и прочее. И въ 69-мъ: «О, коль зло видѣнiе», и бесѣда тогожде въ 22-мъ и еще въ словахъ 13 и 14. Чти тамо. Симъ же моимъ во внутреннюю пустыню отшествiемъ являю Господеви моему истинное желанiе спастися. Зане́ что̀ бысть возможно отъ меня быти, то̀ при Его помощи усердно исполнити тщахся. И дѣломъ учинихъ предъ Нимъ, сирѣчь, прежде изъ мiра изшелъ въ монастырь для убѣжанiя грѣховныхъ паденiй, а пото́мъ изъ монастыря вступилъ въ отшельство, а изъ отшельства во внутреннюю пустыню. Занеже чистоту стяжать въ молитвѣ, и е́же бы умъ не пари́лъ на суетное, и сле́зы въ молитвѣ имѣть, и любовь къ Нему, то безъ дѣланiя заповѣдей Его въ cie прiити невозможно, якоже являетъ св. Iсаакъ, развѣ особенной и смотрительной на то будетъ даръ Божiй. Равно и поститися во всякомъ изобилiи трудно, а съ насыщенымъ чревомъ бдѣнiе продолжить невмѣстимо, а безъ бдѣнiя отъ ума помраченiе отгнать неудобно, безъ свѣтлости же умной не зрится молитвы усердной и слезной. Е́же всяко мнится ми избѣжанiемъ отъ винъ разслабляющихъ во внутреннюю пустыню, благодатiю Христовою и Его помощiю возможно будетъ тамо во успѣянiе прiити, ктомуже тамо (во внутр. пуст.)34 аще бы сталъ и подвижно жити, не имаши завидящихъ ти и похвалами своими гордость ти и мнѣнiе наносящихъ, но Единъ Богъ, Иже видя въ тайнѣ, воздастъ ти во второе Свое пришествiе явѣ35. Аще ли же бы (е́же избави Господи) и злѣ тамо и нерадиво жилъ, то и тако точiю за единаго себя и свое окаянство воздаждь36 Богу отвѣтъ, а за другихъ не отвѣщаеши, ибо никто 37не видя тя грѣшащаго и тобою никто37 не приведенъ на грѣхопаденiе и разслабленiе, е́же почасту случается отъ развращенныхъ, со многими жительство имущихъ. Аще ли же бы кто изшелъ, побѣждаемъ и убѣждаемъ будучи любовiю Божественною Христовою, таковому уже́ воистинну, мню я, въ раи пребыванiе онъ свое имать: ибо не зря ни коей препоны ни откуда, безпрестанно въ богомыслiи и со Богомъ и въ Бозѣ своемъ сладостною молитвою, ово умною, ово сердечною, наслаждается, и уже́ не печальныя единыя, но и радостопечальныя болѣе изливаетъ сле́зы, обитая на горахъ, яко птица небесная, поя и принося сладкiя пѣсни своему Творцу и Искупителю. Отлученной отъ всѣхъ и яко агнецъ возлюбленной Христовъ да пасется и насыщается во веселiи се́рдца благодатiю Христовою. Воистинну таковый не имать промѣняти своего пустыннаго пребыванiя на многопопечительныя царскiя чертоги, зане́ онъ, живя въ ней, всегда со многимъ удобствiемъ созерцаетъ Царствiе Небесное. Ниже́ пожелаетъ злата и каменей многоцѣнныхъ, и бисерей, зане́ имать въ себѣ живущаго пребезцѣннаго (каменя) Христа, Иже велми его упокоеваетъ, веселитъ и утѣшаетъ, и сохраняетъ его отъ всякаго зла. Таковому воистинну звѣрiе яко сосѣди, гадове покоренны, и вся тварь таковому послужити имать, по словеси св. Iсаака, да не будетъ ему упраздненiя отъ Бога. Владычица же наша Пресвятая Богородица о таковѣхъ радуется, и любитъ, и помогаетъ имъ много, яко истинныхъ рабовъ Своего Сына и Го́спода. Святiи о нихъ молятся и веселятся, а Ангели святiи имъ помогаютъ, и сохраняютъ, и наставляютъ, и о таинствахъ небесных открываютъ, и всячески соблюдаютъ, яко меншую свою братiю, и клевретовъ и друзей. Всѣхъ сѣтей и ловительствъ дiаволскихъ превыше суть; и самъ дiаволъ, яко бѣгунъ нѣкiй, отбѣга́етъ отъ нихъ, ниже́ смѣя близъ ихъ быти. Адскихъ мученiй не страшатся, зане́ нѣсть въ нихъ скверны, омовени бо слезами, очищены благодатiю Христовою и наслѣдницы поистиннѣ не ада, но Царствiя Небеснаго. Сего ради смерть имъ вожделѣнна есть, и толико желательна, яко почасту возводя очи на небо, съ Давидомъ царемъ вопиютъ, глаголя: О, когда прiиду и явлюся лицу Божiю!38 39И паки, не стерпѣвая великаго своего пламене любовнаго къ Богу, вопiютъ:39 имже образомъ желаетъ елень на источники водныя, сице желаетъ душа́ моя к Тебѣ, Боже40. Но и что̀ много глаголю? Самъ Господь нашъ бысть и нача́ло положи въ пустыни, и Iоаннъ Богословъ не хотѣлъ оставити своего безмолвiя, якоже пишетъ св. Петръ Дамаскѣнъ: аще и не на безмолвiе, но на благовѣстiе бысть позванъ. И не только единыя святыя къ ней прибегали, желая въ тишинѣ жительствовати безмятежнѣй, но и многогрешныхъ, покаянiя ищущихъ, вѣсть святая пустыня обновлять и претворять въ великихъ святыхъ. Зрю бо Марiю Егѵпетскую, и отца святаго, иже бысть художествомъ ткачь платна, который паде въ прелюбодѣянiе со инокинею и, видя себе достизающаго крайнiя погибели, притекъ подъ покровительство пустыни, и абiе возвела его во святыню и отдала Христу Богу яко достойна на вѣчное съ Нимъ царствованiе. Cie-то самое и мене многогрѣшнаго дерзостнымъ сотворяетъ коснутися сего пустыннаго жительства, да не́гли Господь умилосердився помилуетъ и мене, святыхъ твоихъ, отче, ради молитвъ. И такъ, отче мой любезный, можешь уразумѣть изъ сего моего отъ истиннаго усердiя тебѣ написаннаго письма́, о нашемъ Коневскомъ устроенiи, и у васъ близъ селенiя жительства, и о пользѣ внутренней пустыни. И разсмотряя съ Божiею помощiю полезнѣйшее душѣ́ своей, можешь решитца туда, куда твоя совѣсть болѣе понудитъ, да будетъ все житiе по Бозѣ и ради Бога. За симъ всѣмъ, паче всего требую твоего благословенiя и молитвъ въ помощь мнѣ, и моему бѣдному окаянству и неустройству, и ни въ малой успѣхъ пришедшему. Любезнѣ же цѣлуя святыя твоя: главу, любомудрствующую о Господѣ; ру́цѣ, простирающiися часто въ молитвѣ и работающiи Богу, и успокоевающiи живущую съ тобою братiю и отцевъ; колѣнѣ, преклоняющiися въ молитву; но́зѣ, претрудящiися во бдѣнiи и молитвословiи. И всего тебе сущаго раба Божiегo, съ земнымъ моимъ тебѣ поклоненiемъ. Остаюсь, за помощiю Божiею, дондеже духъ во мнѣ пребудетъ, вѣрноусерднѣйшимъ и многопреданнѣйшимъ твоимъ рабомъ грешной, въ нерадѣнiи живущiй, яко тунѣядецъ, Зосима.

Ч. 21го маiя 1799го го́да41.                
Коневская пустынь                


Примечания:

1 Автограф неизвестен. Печатается по рукописному «Сборнику разных писем из библиотеки келейной архимандрита Моисея. 1857 г.» из собрания Оптиной пустыни («Библiотеки Оптиной пустыни отд. 1, № 1»), хранящемуся ныне в Российской государственной библиотеке: Отдел рукописей, ф. 214, № 446. В том же фонде под № 448 на лл. 4-21 находится еще один список письма́, относящийся ко второй половине XIX ве́ка. Публикуемый список занимает лл. 3-17 (18,8x15,5); на свободной половине последнего листа переписано (возможно, рукою архимандрита Моисея, ка̀к отмечается в описании рукописи) напутствие старца Василиска отцу Зосиме, отправлявшемуся в Петербург для исходатайствования женского монастыря в Сибири. Текст письма́ отцу Досифею был полностью напечатан в Житии старца Зосимы — игумения Вера (Верховская) привела его в главе «Отшельничество на острове Коневском», где имеется примечание: «Сие письмо хранится подлинником в Козельской Введенской пустыни». Датируется письмо 21 мая 1799 го́да. В тот год преподобным Зосиме и Василиску по благословению митрополита Гавриила и старца Адриана предстояло покинуть остров Коневец, чтобы из отшельствия, из «мнимого безмолвия» удалиться на глубочайшее безмолвие во внутреннюю пустыню. В преддверии и предчувствии этого события преподобный Зосима со всей откровенностью делится с «многоискренне возлюбленнейшим о Господе батюшкой» отцом Досифеем своими переживаниями и рассуждениями о пройденном и предстоящем пути.
Адресат письма́ сподвижник преподобных Василиска и Зосимы старец Досифей, пустынник, живший тогда в Рославльских лесах, скончавшийся в 1828 году в Иоанно-Предтеченском скиту Оптиной пустыни. В «Жизнеописаниях почивших скитян», составленных последним оптинским старцем преподобным Никоном (Беляевым), о нём сообщается: «Родом из однодворцев Драгунской слободы г. Карачева Орловской губернии. Первоначально жил в Площанской пустыни, где и пострижен в монашество, пото́м 40 лет проходил пустынное подвижническое житие в Рославльских лесах Смоленской губернии со старцами Варнавою, Никитою, Иаковом, Василиском, Зосимою, Адрианом, Афанасием, Арсением и другими. Здесь же жил и послушник Тимофей, вскоре затем настоятель Оптиной пустыни о. Моисей. О. Досифей прибыл в Оптину пустынь в октябре 1827 го́да и с радостью и честью принят был о. Моисеем, как старец своим учеником, и помещен на жительство в скиту. Отличительными свойствами сего старца были особенная простота и младенческое незлобие» [См.: Неизвестная Оптина. СПб., 1998. С. 393-394; см. также: С. Нилус. Святыня под спудом. Тайны православного монашеского духа. Издание Сретенского монастыря. М., 1999. С. 97-98.]. Далее повествуется о достопамятном случае, после которого вскоре последовала на 75-м году́ от роду тихая кончина старца Досифея († 22 декабря 1828 го́да). Умиравшая от сильной горячки молодая супруга помещика Тульской губернии А. С. Воейкова внезапно почувствовала облегчение от болезни, после того как ей явился монах и сказал: «Вставай и приезжай в Оптину пустынь, а я на твое место лягу — так Бог велел», когда же через несколько дней, будучи уже́ совершенно здоровой, она приехала в Оптину пустынь, чтобы воздать благодарение Господу Богу, то первым встретила на скитской дорожке явившегося ей в видении монаха — старца Досифея, который после того в скором вре́мени занемог, проболел двенадцать дней и тихо почил о Господе.
Старец Досифей был восприемным отцом от Евангелия преподобного Моисея, старца Оптинского, который по старческому совету иеросхимонаха Алексия (Адриана Блинского), жившего тогда в Симоновом монастыре, в 1811 году́ отправился к пустынножителям в Рославльские леса́, где прожил до перемещения в 1821 году́ на жительство в Оптину пустынь. В жизнеописании преподобного Моисея приводятся некоторые сведения о старце Досифее, в частности, о заточении его в острог на три го́да по произволу исправника [Жизнеописание настоятеля Козельской Введенской Оптиной пустыни архимандрита Моисея. М., 1882 (репринт: Житие преподобного схиархимандрита Моисея Путилова. Издание Введенской Оптиной пустыни, 1992). С. 27-54.]. Уместно обратить внимание на несомненное свидетельство глубокого почтения, с каким относился преподобный Моисей и к адресату, и к автору публикуемого послания: оно открывает сборник писем, который стал начатком, номером первым основанной им в 1854 году́ оптинской монастырской библиотеки (шифр книги: «Библiотеки Оптиной пустыни отд. 1, № 1»).
Текст письма́ публикуется по указанному списку без сокращений и изменений. Пунктуация приближена к современной.
Под строкой приводятся разночтения по тексту письма́, включенному в Житие старца Зосимы [Житие и подвиги в Бозе почившего старца схимонаха Зосимы... Часть первая. С. 62-77.]. В подавляющем большинстве это не что̀ иное, как пропуски и искажения текста (в некоторых случаях компрометирующие), которые были допущены в издании 1889 г. (и, соответственно, в репринте 1994 г.) и оставались до сих пор незамеченными. Здесь эти разночтения приводятся для того, чтобы читатели, располагающие репринтным изданием Жития 1994 г., могли внести в текст необходимые исправления.
Примечания сделаны редактором [Т. М. Судник].

2 странниковъ

3-3 на рукодѣлiе, на каковое понуждаеми

4 прихожду

5 недугъ

6 претщетно

7 припадаетъ

8 радованiе

9 В тексте, опубликованном в Житии старца Зосимы, это слово отсутствует.

10 еще

11 препятствiю

12-12 Этих слов нет в тексте из Жития.

13 Преподобный Арсений Великий (ок. 354-449), египетский подвижник (память 8 мая). Преподобный Антоний Великий (Египетский) (ок. 251 — ок. 356), основатель православного монашества (память 17 января).

14 или же

15 хуленiемъ

16 разныхъ

17-17 В тексте, приведенном в Житии старца Зосимы, этих слов нет.

18 безбратнаго

19 чудесъ

20-20 В тексте из Жития этих слов нет.

21 всѣмъ

22 Мф. 18:20.

23-23 В тексте из Жития этих слов нет.

24 Пc. 72:25.

25 Ин. 14:23.

26 1 Кор. 13:8.

27 тебя

28 разъ

29 (и странника)

30 отлетая

31-31 спѣшил бы

32 не пришедшемъ

33 скоропадательно

34 В тексте из Жития слова́ в скобках отсутствуют.

35 См.: Мф. 6:4.

36 воздашь

37-37 В тексте послания из Жития этих слов нет.

38 Пс. 41:3.

39-39 В тексте послания из Жития этих слов нет.

40 Пс. 41:2.

41 В тексте послания из Жития ошибочно: 1797 го́да.


Текст по изданию «Преподобный старец Зосима (Верховский). Творения» (Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2006 г.).
Эл. издание — сайт ἩΣΥΧΊΑ (hesychia.narod.ru). При размещении на других сайтах — ссылка обязательна.

 
Facebook
ВКонтакте
Free counters! Православное христианство.ru. Каталог православных ресурсов сети интернет Український православний інтернет
Используются технологии uCoz